طراحی وب سایت | طراحی فروشگاه و اپلیکیشن موبایل

طراحی سایت، سئو، طراحی فروشگاه اینترنتی، طراحی اپلیکیشن موبایل - آنتی اسکالانت آبین abin.ir

طراحی وب سایت | طراحی فروشگاه و اپلیکیشن موبایل

طراحی سایت، سئو، طراحی فروشگاه اینترنتی، طراحی اپلیکیشن موبایل - آنتی اسکالانت آبین abin.ir

طراحی وب سایت | طراحی فروشگاه و اپلیکیشن موبایل

طراحی سایت، سئو، طراحی فروشگاه اینترنتی، طراحی اپلیکیشن موبایل

۱۵ مطلب در مرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

کاربران گرامی در ادامه معرفی افزونه های وردپرس در این مقاله قصد داریم یکی از افزونه های کاربردی وردپرس را به شما همراهان عزیز معرفی کنیم. افزونه ای که بیش از یک میلیون نصب فعال دارد. این افزونه که مربوط به سئو دروردپرس است Yoast SEO نام دارد و یکی از بهترین و همچنین محبوبترین افزونه ها در زمینه سئو در وردپرس می باشد. شاید این سوال برای شما ایجاد  شود که آیا برای سئو در وردپرس به افزونه نیاز داریم؟

در جواب باید گفت که لزوما برای سئو در این سیستم مدیریت محتوا به افزونه نیاز نیست اما افزونه کمک می کند که انجام سئو سایت و بهینه سازی آن بهتر صورت پذیرد. افزونه های زیادی در زمینه سئو وجود دارد اما طی بررسی های انجام شده Yoast SEO نسبت به دیگر افزونه های وردپرس قابلیت های بهتری دارد و مزایای خیلی بیشتری نسبت به معایبش دارد. به همین علت پیشنهاد ما برای سئو در وردپرس این افزونه است.

ویژگی های افزونه Yoast SEO

این افزونه کاملا رایگان می باشد.همچنین قابلیت کنترل حرفه ای نقشه ی سایت را دارد. بر طبق آخرین تغییرات الگوریتم های گوگل تغییر می یابد. دارای تیم پشتیبانی قوی می باشد و بطور منظم به روز می شود. از بسیاری از زبانهای جهان پشتیبانی می کند. دارای امکاناتی است که برای سایت های فارسی زبان مناسب است. همچنین در همه ی بخش ها راهنمای خوبی دارد و به شما کمک می کند به یک سئو کار تبدیل شوید.

استفاده از افزونه

برای شروع کار با این افزونه ابتدا آن را از انتهای همین مطلب دانلود و نصب و سپس فعال کنید. این افزونه تنها به صورت یک پنل مدیریت نیست که چند تنظیم داشته باشد بلکه بسیار پیشرفته بوده و در بخش نوشته ها نیز ابزاری قرار می دهد. که با استفاده از آن می توانید نوشته خود را بهبود ببخشید به عنوان مثال به شما اخطار می دهد چ تعدا کلمه باید در متن نوشته شما وجود داشته باشد یا عنوان به چه شکل درج شود و چه تعداد کلمه کلیدی در متن شما یافت شده است. و به طور کلی در سئوی محتوا کمک بزرگی به شما می کند.

yoast

yoast
  • hasan emami
  • ۰
  • ۰

با هزار امید و آرزو سایتی راه اندازی کرده اید و حالا چشم انتظار آمدن تعداد زیادی بازدیدکننده هستید، تا مزد زحمات تان را بگیرید. اما چند ماه گذشته و خبری نیست. نه چیزی فروخته اید، نه دانلودی انجام شده و نه حتی کسی کامنتی می گذارد.

از خودتان می پرسید چرا کسی به سایتم سر نمی زند؟ چه باید می کردم که نکردم؟

بیایید به این سوال مهم فکر کنیم:

به نظر شما بازدیدکنندگان از میان چند ده هزار سایت ایرانی، چطور باید سایت ما را پیدا کنند؟

راه حل، بازاریابی است.

مثلاً تبلیغات در تلویزیون، بیلبورد، سایت های پرطرفدار و یا استفاده از موتورهای جستجو برای بازاریابی .

هر کدام از این روش های بازاریابی مزایا و معایبی دارد که باید متناسب با شرایط کسب و کار اینترنتی خود آنها را انتخاب کنید.

در این پست، با سئو به عنوان یکی از روش های موثر بازاریابی کسب و کارهای اینترنتی خانگی آشنا می شوید.

 

ایده کلی بازاریابی با موتورهای جستجو این است که مردم را از طریق جستجو هایشان به سایت خود هدایت کنید.

آمارها می گویند روزانه حدود ۴ میلیارد جستجو در گوگل در دنیا انجام می شود و بیش از پنجاه درصد از همه بازدیدها از طریق همین جستجوها انجام می شود.

فرض کنید کاربران ایرانی روزانه ۱۰۰ میلیون صفحه وب را بازدید کنند. طبق آمار بیش از ۵۰ میلیون این بازدیدها از طریق جستجو انجام می شود. حالا اگر بتوانید کاری کنید که در نتایج این جستجوها دیده شوید، می توانید امیدوار باشید که کاربرانی روی لینک سایت شما کلیک کنند و وارد سایت تان شوند.

به این فرآیند، سئو (SEO) یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو می گوییم.

به زبان ساده تر، یعنی کاری کنیم که سایت مان شایستگی حضور در نتایج جستجو را پیدا کند.

تصویر زیر صفحه اول نتایج جستجو را برای عبارت ” آموزش زبان” نشان می دهد.

نتایج جستجو

تصویر ۲ – نتایج جستجو

 

آیا صرف قرار گرفتن در نتایج جستجو کافی است؟

البته که کافی نیست.

گوگل در هر جستجو، هزاران و گاهی میلیون ها صفحه را به کاربران نشان می دهد، اینکه کجای این لیست قرار بگیریم قطعاً خیلی مهم است.

مثال میزنم: اگر کسی عبارت « انتخاب حوزه کسب و کار » را در گوگل سرچ کند نتایج زیر برایش نمایش داده می شود. حالا به نظر شما سایت فارسی بیز که در این  رقابت، هم رتبه ۲ و هم رتبه ۳ را کسب کرده شانس بیشتری برای کلیک شدن دارد یا سایتی که در آخر لیست و در رتبه دهم است؟

 

رتبه بالا در نتایج جستجو

تصویر ۳- اهمیت رتبه بالا در نتایج جستجو

 

یک آمار جالب دیگر

کاربران در زمان دیدن نتایج جستجو، ۹۰ درصدشان فقط صفحه اول ( ۱۰ سایت اول) را بررسی می کنند (دقت کنید، ۹۰ درصد!)، و ۷۵ درصدشان فقط روی ۵ نتیجه اول کلیک می کنند، اگر کارشان راه افتاد دیگر به بقیه نتایج کاری ندارند.

بنابراین فقط با احتمال ۳۰ درصد ممکن است به ۵ نتیجه بعدی ( از رتبه ۶ تا ۱۰) هم نگاهی بیندازند و احتمال اینکه نتایج صفحه دوم دیده شود فقط ۱۰ درصد است. پس رقابت بر سر صفحه اول است و دعوای شدیدتر بر سر ۵ رتبه اول.

نکته جالب اینجاست، که رتبه اول به تنهایی ۴۰ درصد همه کلیک ها را به خود اختصاص میدهد. یعنی مثلاً از هر هزار نفری که سرچ می کنند، ۴۰۰ نفرشان فقط نتیجه اول را می بینند.

بسیار خوب، پس تا اینجا یادگرفتیم که برای جذب بازدیدکننده، ارزان ترین راه سئو است، یعنی تلاش برای کسب رتبه ای در صفحه اول.

نکنه مهم: البته ارزان بودن سئو به نسبت هزینه دیگر روشها و بازدهی خوب آن است و این به معنی کم زحمت بودن نیست.

دو سوال بسیار مهم:

  • آیا سایت من همه جا و در همه چیز باید در صفحه اول باشد؟

جواب: خیر، رسیدن به این هدف اصلاً نه ممکن است و نه منطقی.

حوزه کاری سایت شما مشخص است رقبایی دارم. هدف این است که دربین سایت های رقیب جایگاه بالاتری داشته باشیم. این هدف فقط برای بعضی عبارت های جستجو ممکن است و من باید روی بهترین عبارت های متناسب با کار خودم (کلمات کلیدی) تمرکز کنم.

 

درباره کلمات کلیدی و اهمیت آن در جذب بازدیدکننده در درس بعد مفصل حرف خواهیم زد link

  • آیا همه هدف سئو همین است؟ رسیدن به صفحه اول و رتبه های بالا؟

بله نتیجه سئو همین است، اما هدف اصلی سئو برای یک کسب و کار اینترنتی این است:

  • قرارگرفتن در رتبه های بالا در نتایج جستجو
  • آمدن بازدیدکننده به سایت با کلیک کاربر روی لینک سایت ما
  • ارایه خدمت یا فروش محصول به آنها
  • و نهایتاً کسب درآمد از این بازدیدها

 

در واقع، ما در انتها دوست داریم سایت مان به درآمدزایی برسد، و چون کسب درآمد در سایت فقط با آمدن بازدیدکننده شدنی است، باید کاری کنیم که بازدید کننده بیشتری به سایت ما بیاید. برای آوردن بازدیدکننده راههای مختلفی وجود دارد که ارزان ترین راه برای کسب و کارهای اینترنتی خانگی، سئو است.

نکته: علاوه بر سئو، روش های جذب بازدید دیگری هم وجود دارد:

تبلیغات کلیکی در گوگل (Adwords)، تبلیغات بنری در سایت های پربازدید، ایمیل مارکتینگ، بازاریابی شبکه های اجتماعی و بازاریابی محتوا از جمله این روش ها است که در آینده درباره هر کدام حرف خواهیم زد.

 

 آیا با قرار گرفتن در صفحه اول و حتی رتبه اول نتایج، باید انتظار بازدیده کننده داشته باشیم؟

این سوال را بهتر است این طور طرح کنیم: من در کلمه X رتبه اول را دارم، آیا این کافی است؟

جواب: بستگی دارد آیا کاربرانی هستند که کلمه X را جستجو می کنند. شاید تقاضا برای جستجوی عبارت X آنقدر زیاد نباشد، یا اینکه اصلاً کاربران چیز دیگری تایپ می کنند و من روی کلمه دیگری تمرکز کردم.

مثالی میزنم: سایتی روی کلمه اینترنت تمرکز کرده و دوست دارد با جستجوی کلمه اینترنت در رتبه های بالا باشد و سایتی دیگر همین هدف را برای عبارت کسب و کار اینترنتی. به نظر شما کدام یک بهتر است؟

اگر سایت ما صرفاً علمی آموزشی است کلمه اینترنت بهتر است، چون معمولاً کسی این کلمه را در گوگل جستجو می کند که نمی داند اینترنت چیست (!) و یا اینکه دنبال یک تعریف علمی از اینترنت است.

اما برای یک سایت تجاری که کارش فروش محصولی آموزشی درباره راه اندازی کسب و کار اینترنتی است، قطعاً عبارت دوم بهتر است.

نکته: این که روی چه کلماتی تمرکز کنیم، در درس روش تحقیق کلمات کلیدی به صورت کامل توضیح داده شده است.

 

سئو چطور باعث می شود ما در رتبه های بالا قرار بگیریم؟ اصلاً سئو چطور کار می کند؟

سازوکار سئو به صورت خلاصه این است: با انجام یک سری اقدامات مشخص ومستمر  و رعایت یک سری نکات، گوگل سایت ما را در بعضی از عبارت های جستجو در صفحه اول نتایج جستجو قرار می دهد.

این توضیح دو نکته مهم دارد:

  • قرار گرفتن در رتبه های بالا، نیازمند اقداماتی مشخص است و به خودی خود نباید انتظار نتیجه داشت.

در درس های بعد، تمامی این اقدامات به صورت کامل آموزش داده خواهد شد.

  • این اقدامات باید مستمر و ادامه دار باشد. سئو تزریق آمپول تقویتی نیست، بلکه ورزش کردن است.

خوشبختانه ما تمامی این حرکات ورزشی را در درس های بعدی برای شما آماده کردیم تا با خیالی آسوده کارهای لازم را انجام دهید.

نکته: ملاک ما برای رتبه بندی در سئو، نتایج گوگل است. هر چند علاوه بر گوگل، موتورهای جستجوی دیگر مانند یاهو، بینگ و غیره هم وجود دارد، اما گوگل در این حوزه با فاصله بسیار زیاد پیشتاز است و در بسیاری از کشورها از جمله ایران، به جز گوگل تقریباً موتور جستجوی دیگری استفاده نمی شود.

اگر  شما هم سوال یا نظری درباره سئو دارید در قسمت نظرات مطرح کنید.

  • hasan emami
  • ۰
  • ۰
در این مقاله سعی بر این داریم تا بهترین، پرکاربردترین و پربازدیدترین سایت ها را در زمینه های فیلم ، ورزشی ، خبری ، اجتماعی و مجله اینترنتی ، وبلاگ نویسی ، فروشگاهی ، کامپیوتر و فناوری اطلاعات و کاربردی برای شما جمع آوری کنیم تا بتوانید به راحتی در زمینه مورد نظر خودتان بهترین سایت های موجود فارسی زبان را بیابید. توجه داشته باشید این مقاله در تاریخ 96/06/06 به روزرسانی شده و در به روزرسانی های بعدی شاهد سایت های محبوب بیشتری خواهید بود.

اینترنت یک مکان بزرگ پر از مطالب و مقالات گوناگون است. بیش از یک بیلیون سایت هم اکنون در حال فعالیت و محتواگذاری هستند. با این روند که تمامی سایت ها در محیط اینترنت  همواره درحال تغییر می باشند، تشخیص بهترین سایت و بهترین منبع اطلاعات و محتواگذاری در کل اینترنت کاری بسیار سخت است.ما برای راحتتر شدن کارها اقدام به جمع آوری و معرفی برخی از مهم ترین و پربازدیدترین سایت های ایرانی در موضوعات مختلف کردیم.سایت هایی که ما در این لیست جمع آوری می کنیم، از نظر ما جزو پرکاربردترین و پربازدیدترین سایت ها هستند که شما می توانید از طریق آنها به هر آنچه که نیاز دارید دسترسی داشته باشید.در گذشت زمان امکان دارد برخی از سایت ها طرفداران خود را از دست بدهند و یا سایت های جدیدی ایجاد شوند که بسیار پرکاربرد و پرطرفدار باشند. به همین دلیل توصیه می کنیم این مقاله را دنبال کنید تا در جریان تغییرات این لیست یاشید.
دسته بندی سایت ها
فیلم ، ورزشی ، خبری ، اجتماعی و مجله اینترنتی ،  وبلاگ نویسی ، فروشگاهی ، کامپیوتر و فناوری اطلاعات، کاربردی

 

Aparat.com

آپارات بزرگترین سایت فارسی زبان مشاهده آنلاین فیلم و ویدوئو است. در آپارات شما قادر خواهید بود ویدئوهای خود را با دیگران به اشتراک بگذارید و ویدئوهای دیگران را نیز مشاهده کنید. در این سایت شبکه های تلویزیونی نیز به صورت زنده پخش می شوند.

Telewebion.com

پخش زنده و آرشیو رایگان محتوای صدا و سیما و کلیه برنامه ها و سریال های جذاب، خندوانه، برنامه نود، سریال ها و…

Namasha.com

نماشا سرویس رایگان اشتراک ویدیو می باشد. شما در نماشا می توانید به تماشای ویدئو و فیلم های مورد علاقه خود بنشینید و یا ویدئوی تولیدی خود را آپلود کنید.



Varzesh3.com

سایت ورزش سه یک پایگاه اطلاع رسانی در حوزه ورزش برای فارسی زبانان است که اخبار حوزه ورزش ، نتایج بازیها و جداول لیگ های ورزشی را به صورت زنده در دسترس عموم قرار میدهد.

1varzesh.com

آخرین اخبار و دانستنی های تمامی رشته های ورزشی به همراه جداول لیگ های ورزشی و  نتایج بازیها در سایت پرطرفدار و پربازدید 1ورزش

Tarafdari.com

پایگاه خبری و تحلیلی ورزش، به همراه جدول، نتایج زنده، ویدئو، مسابقه پیش بینی، تریبون آزاد خوانندگان، فوتبال ایران و اروپا


Yjc.ir
این سایت بزرگترین خبرگزاری فـارسـی زبان دنیا می باشد. باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی ملی است که به منظور آموزش مهارتهای حرفه ای خبرنگاری و رشد و شکوفایی استعدادهای بالقوه جوانان علاقمند به این حرفه و پوشش جامع خبری توسط معاونت سیاسی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تاسیس شده است.

Farsnews.com

نخستین خبرگزاری مستقل ایران است که در تمامی حوزه های خبری فعالیت دارد.

Tabnak.ir

یکی از پر بیننده ترین سایت های خبری تحلیلی فارسی زبان است که وقایع و اخبارهای روز ایران و جهان را به اطلاع می رساند.

Isna.ir

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)‌تنها خبرگزاری با هویت دانشجویی و نخستین خبرگزاری غیردولتی ایران است. این سایت نگاه تحلیلی و آسیب‌شناسانه به مسائل ایران و جهان دارد.

Tasnimnews.com

با نگاهی نو در رسانه و پوشش تمامی حوزه‌های خبری اعم از سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، ورزشی، بین‌الملل، عکس، گرافیک، صوت و فیلم وغیره
Asriran.com

خبرها و تحلیل های روز ایران و جهان را در عصر ایران ، رسانه مستقل ایرانیان سراسر جهان بخوانید .یکی دیگر از پربیننده ترین سایت های خبری فارسی سایت عصر ایران می باشد.
Khabaronline.ir

آخرین تحلیل‌ها و گزارش‌ها از مهم‌ترین اتفاقات روز ایران و جهان را به صورت آنلاین

Mehrnews.com

خبرگزاری مهر پوشش خبری اخبار داخلی، اخبار خارجی و اخبار استان ها در زمینه های فرهنگی، هنری، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، علم و فناوری، ورزشی و عکس و گرافیک 
Shahrekhabar.com

اخبار لحظه به لحظه از معتبرترین خبرگزاری های پارسی زبان. سایت شهر خبر با هدف اطلاع رسانی سریع و دقیق به کاربران با جمع آوری اخبار لحظه به لحظه از خبرگزاری ها و سایت های معتبر تشکیل شده است.

Mashreghnews.ir

آخرین اخبار و تحولات ایران و جهان و پوشش زنده رویدادهای بین المللی. یکی دیگر از پربازدیدترین سایت های خبری می باشد.

 

Beytoote.com

سایتی جامع در حوزه اجتماعی  که در جایگاه پربیننده ترین پورتال خبری اجتماعی کشور قرار دارد. هدف بیتوته ارتقاء سطح آگاهی های علمی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سایر حوزه های دانش عمومی می باشد.در این سایت می توانید انواع مطالب در تمامی زمینه ها اعم از خبری و علمی مطالعه بفرمایید و حتی از بخش سرگرمی سایت استفاده کنید.

Namnak.com

این سایت نیز جزو سایت های اجتماعی محسوب می شود که در آن می توانید اخبار روز و همچنین انواع مطالب در زمینه های مختلف را مطالعه فرمایید. این سات نیز بخش سرگرمی دارد که می توانید پس از مطالعه مطالب و مقالات از این بخش نیز استفاده کنید.

Tebyan.net

سایتی حاوی مطالب و اخبار در زمینه های گوناگون و همچنین ارائه خدماتی مانند پیامک ، وبلاگ ، مشاوره ، انجمن ، اینترنت رایگان ، کتابخانه الکترونیکی ، فروشگاه الکترونیکی، چت و... 

Bartarinha.ir

مجله اینترنتی برترینها اخبار، سبک زندگی، چهره ها، مد و پوشاک، آشپزی، کلینک، سلامت، تناسب اندام، زیبایی، دکوراسیون، موفقیت، کارآفرینی، سرگرمی، کودک و

Akairan.com

وب سایت مرجع آکاایران - وب سایت جامع آکاایران با گلچینی از مطالب در تمامی زمینه و برای تمامی سنین و سلیقه ها


 

Blog.ir

خدمتی از شرکت بیان، برای کسب وکارها، متخصصان و وبلاگ نویسان حرفه ای. این سایت فرصت استفاده از امکانات پیشرفته و حرفه ای متناسب با شان جامعه ایرانی را به ساده ترین نحو ممکن فراهم آورده است.

Mihanblog.com

میهن بلاگ یک سرویس وبلاگ نویسی است که فضای مناسبی به زبان فارسی را در اختیار کاربران فارسی زبان قرار داده تا بتوانند به راحتی به  انتشار عقاید، ایده ها، افکار و اندیشه ها،مقالات و دیدگاههای شخصی خود بپردازند.

Persianblog.ir

پرشین بلاگ نیز از بهترین سرویس دهندگان وبلاگ است که فضای مناسبی در اختیار کاربران خود قرار می دهد تا بتوانند خاطرات، مطالب مورد علاقه و مقالات خود را بر روی وبلاگشان منتشر نمایند.

Blogsky.com

بلاگ اسکای ابزاری است که به شما کمک می کند تا هر زمانی که مایل بودید، بلافاصله به انتشار ایده‌ها، افکار و دیدگاه‌هاﯼ خود بپردازید. بلاگ اسکای محیطی را به عنوان وبلاگ یا بلاگ در محدوده صفحات وب در اختیار شما می‌گذارد و شما با استفاده از این محیط می‌توانید به آسانی یک سایت اختصاصی داشته باشید. 

Blogfa.com

یکی دیگر از سرویس های وبلاگ نویسی رایگان با محیطی کاربرپسند و ساده که هر کاربری می تواند به راحتی از آن استفاده کند و از ایزارهای آن بهره ببرد.

 


Digikala.com

دیجی‌کالا مرجع تخصصی نقد و بررسی و فروش اینترنتی کالا در ایران است. گروه‏‏‌های مختلف کالا مانند کالای دیجیتال، لوازم خانگی، لوازم شخصی، فرهنگ و هنر و ورزش و سرگرمی با تنوعی بی‌نظیر در دیجی‌کالا عرضه می‏‏‏‌شوند.

Divar.ir

دیوار سایت آگهی و خرید و فروش بی واسطه می باشد. در دیوار به آسانی می‌توانید نیازمندی‌هایتان را بر اساس محله دسته‌بندی کنید و نزدیک‌ترین‌ها را بیابید.در دیوار کاربران مستقیماً با هم تماس می‌گیرند و هیچ واسطه‌ای در این میان وجود ندارد.

Bamilo.com

بامیلو یکی از بزرگترین فروشگاه های اینترنتی است که با هدف پیشرفت تجارت الکترونیک و ایجاد آسایش برای خریداران و فروشندگان به وجود آمده است.

Bama.ir

باما موتور جستجوی خرید خودرو می باشد. این سایت با ساده سازی و روشن سازی فرآیند خرید و فروش انواع خودرو، شما را یاری می کند تا با کمترین دردسر و در کمترین زمان "بیابید" یا "بسپارید".


P30download.com

یکی از بزرگترین سایت های جامع دانلود رایگان نرم افزار، بازی، برنامه های موبایل، کتاب، فیلم های مستند و انیمیشن ،فایل های گرافیکی، فیلم های آموزشی و ... در ایران

Zoomit.ir

زومیت یکی از  پر ببینده‌ترین مجله‌های اینترنتی فارسی‌زبان در حوزه‌ی فناوری است .زومیت یک  رسانه مورد اعتماد برای اطلاع از رویدادهای فناوری، بررسی گجت‌ها و پوشش نمایشگاه‌های داخلی و خارجی برای کاربران فارسی زبان است.

Soft98.ir

این سایت در حوزه کامپیوتر و فناوری اطلاعات یکی از به روزترین و پرمحتواترین سایت ها می باشد. سایت سافت 98 یک انجمن هم دارد که می توانید در آن سوال ها و مشکلات خود را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید و در بحث ها شرکت کنید.
Traffiset.ir

سایت ترافیست به منظور بالا بردن میزان بازدید سایت ها ایجاد شده. این سایت با روشی منحصر به فرد بازدیدهای واقعی از کاربران واقعی برای سایت ها ایجاد می کند که در بازاریابی اینترنتی، سئو و رنک الکسا تاثیر بسیاری دارد.
Picofile.com

هر فردی برای به نمایش درآوردن تصاویر دلخواهش در وبلاگ/وبسایت شخصی خود و یا برای به اشترک گذاشتن دیگر فایلهای مورد علاقه اش از قبیل آهنگ، فیلم، مقالات و ... با دیگر دوستان اینترنتی خود احتیاج به فضایی بر روی اینترنت دارد. در واقع پیکوفایل فضای اینترنتی رایگانی را برای شما فراهم میکند تا هر آنچه را که می خواهید در اینترنت با دیگران به اشتراک بگذارید در آن قرار دهید.

Whoisinfo.ir
سایت Whoisinfo در جهت کمک به خرید و فروش دامنه و گرفتن Who Is از دامنه ها ایجاد شده است. سریعترین و راحتترین روش برای جمع آوری اطلاعات درباره یک دامنه Who is گرفتن از دامنه مورد نظر می باشد. شما با استفاده از این ابزار می توانید اطلاعاتی از قبیل اینکه آیا دامنه قبلا ثبت شده است یا خیر و حتی اطلاعاتی مانند تاریخ ثبت، انقضا، مالک، ایمیل ارتباطی و بسیار اطلاعات دیگر را در چند ثانیه بدست آورید.

admaker.ir

این سایت به شما کمک می کند تا به صورت آنلاین و رایگان بنر مورد علاقه خود را بسازید. کار با این سایت بسیار ساده است و هر کسی با هر میزان اطلاعاتی می تواند به راحتی از آن استفاده کده و نبر تبلیغاتی مورد نظر خود را بنا بر سلیفه خود بسازد.

webmarketer.ir

این سایت با ایجاد کمپین های تبلیغاتی موقعیتی برای کاربران خود ایجاد میکند که شما می توانید با سرویس پخش آگهی، آگهی های خود را علاوه بر محیط وب در نرم افزار های همراه نیز پخش نمایید و پیام خود را به همه برسانید.

  • hasan emami
  • ۰
  • ۰

نحوه محاسبه حق کمیسیون مشاورین املاک برای بسیاری جای سوال دارد. مشاورین املاک موظفند، بر اساس تعرفه‌ای که هر سال از سوی اتحادیه مشاورین املاک شهرشان ابلاغ می‏شود، از طرفین معامله کارمزد بگیرند.

مشکل از آنجا نشات می‌گیرد که برخی از مشاورین املاک حق کمیسیون خود را بر اساس تعرفه رسمی اعلام شده اخذ نمی‌کنند و در مورد نحوه محاسبه آن توضیح به مراجعه کنندگان نمی‌دهند.

در این مطلب فرمول محاسبه حق کمیسیون املاک در خرید، فروش، رهن و اجاره ملک را برای شما شرح می‌دهیم تا کاملا با نحوه محاسبه حق کمیسیون مشاورین املاک آشنا شوید.

محاسبه حق کمیسیون مشاورین املاک

  • محاسبه حق کمیسیون مشاورین املاک برای خرید و فروش ملک

تعرفه کمیسیون مشاورین املاک هر سال از سوی اتحادیه مشاورین املاک تعیین می‌گردد. در سال ۹۶ حق کمیسیون خرید و فروش ملک در شهر تهران به شرح زیر محاسبه می‌گردد که این تعرفه برای تمامی املاک تجاری، اداری و مسکونی یکسان است.

اگر ارزش ملک تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان باشد: بنگاه معادل ۰.۵ درصد ارزش ملک خرید و فروش شده را به عنوان حق کمیسیون دریافت می‌کند. (نیم درصد از فروشنده و نیم درصد از خریدار)

اگر ارزش ملک بیش از ۵۰۰ میلیون تومان باشد: بنگاه برای ۵۰۰ میلیون از طرفین معامله ۰.۵ درصد اخذ می‌کند و برای مازاد آن نیز ۰.۲۵ درصد به عنوان حق کمیسیون از فروشنده و خریدار می‌گیرد.

به حق کمیسیون محاسبه شده، مالیات بر ارزش افزوده نیز تعلق می‌گیرد که وظیفه پرداخت آن نیز بر دوش خریدار و فروشنده است. (مالیات بر ارزش افزوده سال ۹۶ برابر با ۹ درصد است)

 

  • مثال نحوه محاسبه حق کمیسیون خرید و فروش ملک

فرض کنید ملکی به مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان فروخته می‏شود. چون این مبلغ کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان است حق کمیسیون مشاور املاک شامل ۰.۵ درصد ارزش ملک و ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده است.

ارزش ملک فروخته شده ضربدر 0.5 درصد                                                 تومان   1,500,000 =0.005 * 300,000,000

حق کمیسیون ضربدر 9 درصد مالیات                                                       تومان           135,000 = 0.09 * 1,500,000

جمع حق کمیسیون و مالیات                                                                تومان  1,635,000 = 135,000  +  1,500,000

سهم پرداختی هر یک از طرفین قرارداد به بنگاه املاک                                                                  تومان  1,635,000

فرض کنید ملکی به مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان فروخته می‏شود. چون ارزش ملک بیشتر از ۵۰۰ میلیون تومان است، مشاور املاک باید برای ۵۰۰ میلیون ۰.۵ درصد و برای ۱۰۰ میلیون مازاد ۰.۲۵ درصد از فروشنده و خریدار اخذ کند که به این مبلغ ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز اضافه می‎شود.

 

500 میلیون ضربدر 0.5 درصد                                                          تومان           2,500,000 = 0.005  * 500,000,000

100 میلیون باقی مانده ضربدر 0.25 درصد                                               تومان       250,000  = 0.0025 * 100,000,000

جمع دو عدد به دست آمده                                                               تومان     2,750,000  = 250,000  +  2,500,000

حق کمیسیون ضربدر 9 درصد مالیات                                                              تومان  247,500 = 0.09 *  2,750,000

جمع حق کمیسیون با مالیات                                                            تومان   2,997,500  =  247,500  +  2,750,000

سهم پرداختی هر یک از طرفین قرارداد به بنگاه املاک                                                                تومان     2,997,500

محاسبه حق کمیسیون مشاورین املاک

  • محاسبه حق کمیسیون مشاورین املاک برای اجاره ملک

مشاورین املاک مجاز هستند برای قراردادهای اجاره ملک، ۲۵ درصد از مبلغ اجاره بها ماهیانه را به عنوان حق کمیسیون اخذ کنند. یعنی اگر در قرارداد هیچ مبلغی به عنوان رهن یا پول پیش نوشته نشود و موجر تنها در ازای دریافت اجاره بها ماهیانه ملک خود را در اختیار مستاجر بگذارد.

  • مثال نحوه محاسبه حق کمیسیون اجاره ملک

مثلا اگر مبلغ اجاره بها ماهیانه ملکی ۲ میلیون تومان باشد، حق کمیسیون بنگاه املاک برای این قرارداده به شکل زیر محاسبه می‏شود:

 

مبلغ اجاره ضربدر 25 درصد                                                                               تومان  500,000 = 0.25 * 2,000,000

حق کمیسیون ضربدر 9 درصد مالیات                                                                     تومان  45,000 = 0.09 * 500,000

جمع حق کمیسیون با مالیات                                                                         تومان  545,000 = 45,000 + 500,000

سهم پرداختی هر یک از طرفین قرارداد به بنگاه املاک                                                                      تومان  545,000

  • محاسبه حق کمیسیون مشاورین املاک برای رهن ملک

در قراردادهای رهن کامل ابتدا باید مبلغ رهن را به اجاره تبدیل کرد؛ به این صورت که هر یک میلیون تومان رهن در ۳۰ ضرب می‌شود. سپس ۲۵ درصد عدد به دست آمده و ۹ درصد مالیات آن به عنوان حق کمیسیون به مشاور املاک پرداخت می‏شود.

  • مثال نحوه محاسبه حق کمیسیون رهن ملک

به طور مثال اگر مبلغ رهن کامل ملکی ۷۰ میلیون تومان باشد، حق کمیسیون بنگاه املاک به شکل زیر محاسبه می‏شود:

 

تبدیل رهن به اجاره                                                                                               تومان  2,100,000 = 30,000 * 70

مبلغ اجاره ضربدر ۲۵ درصد                                                                              تومان   525,000 = 0.25 * 2,100,000

حق کمیسیون ضربدر ۹ درصد مالیات                                                                  تومان   47,250 = 0.09 * 525,000

جمع حق کمیسیون با مالیات                                                                      تومان  572,250 = 47,250 + 525,000

سهم پرداختی هر یک از طرفین قرارداد به بنگاه                                                                              تومان  572,250

محاسبه حق کمیسیون مشاورین املاک

  • محاسبه حق کمیسیون مشاورین املاک برای رهن و اجاره ملک

در صورتی که در اجاره نامه علاوه بر رهن مبلغی به عنوان اجاره نیز تعیین شده باشد، ابتدا باید میزان رهن را به اجاره تبدیل کرد. سپس عدد آن را با اجاره بها ماهیانه تعیین شده در قرارداد جمع بست. ۲۵ درصد عدد به دست آمده حق کمیسیون بنگاه است که باید به آن ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز اضافه کرد.

  • مثال نحوه محاسبه حق کمیسیون رهن و اجاره ملک

مثلا اگر در قرارداد مبلغ ۲۰ میلیون تومان رهن و ۱ میلیون تومان اجاره بها نوشته شده باشد؛ حق کمیسیون مشاور املاک به شکل زیر محاسبه می‌شود:

 

تبدیل رهن به اجاره                                                                                                      تومان  600,000 = 30,000 * 20

جمع رهن تبدیل شده با اجاره بها                                                                      تومان  1,600,000 = 600,000 + 1,000,000

عدد به دست آمده ضربدر ۲۵ درصد                                                                      تومان   400,000 = 0.25  * 1,600,000

حق کمیسیون ضربدر ۹ درصد مالیات                                                                        تومان   36,000 = 0.09 * 400,000

جمع حق کمیسیون با مالیات                                                                            تومان   436,000 = 36,000 + 400,000

سهم پرداختی هر یک از طرفین قرارداد به بنگاه املاک                                                                        تومان    436,000

منبع

  • hasan emami
  • ۰
  • ۰

هوشمندی بازاریابی (Marketing Intelligence) جمع آوری و تحلیل منظم اطلاعاتی است که به طور عمومی در مورد رقبا و توسعه بازار در دسترس می باشد. هدف هوشمندی بازاریابی، بهبود تصمیمات استراتژیک، ارزیابی و پیگیری فعالیت های رقبا و پیش هشدار در مورد فرصت ها و تهدیدها می باشد.

جاسوسی از رقبا به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده و شرکت های بیشتر و بیشتری به تجسس رقبایشان می پردازند. تکنیک های مورد استفاده، بسیار متنوع هستند و از امتحان کردن پرستل و بررسی محصولات رقیب گرفته تا تحقیقات در اینترنت، دزدگی به نمایشگاههای رقیب رفتن و در زباله های آن جستجو کردن را دربر می گیرد
اطلاعات زیادی را می توان از افراد داخلی شرکت مانند مدیران، مهندسان، دانشمندان، مسئولان خرید و نیروی فروش بدست آورد. همچنین می توان اطلاعات مهمی را از تأمین کنندگان، توزیع کنندگان و مشتریان کلیدی جمع آوری کرد. اطلاعات را می توان از رقبا نیز بدست آورد؛ مثلا محصولات رقیب را خریداری کرده و به تحلیل آن پرداخت، فروششان را زیر نظر گرفت، در مورد حق امتیازهای جدید آنها تحقیق کرد و یا به بررسی نشانه های فیزیکی مختلفی پرداخت. به عنوان مثال، یکی از شرکتها به بررسی منظم پارگینگ رقبا می پرداخت - شلوغ بودن نشانه کار زیاد و موفقیت می باشد: نیمه پر بودن نشانه وجود مشکلات است.

حتی بعضی از شرکتها زباله رقبا را می دزدیدند: این کار از نظر قانونی اشکالی ندارد، زیرا زباله ها به عنوان دارایی متروک در نظر گرفته می شوند. در یک دزدی حرفه ای زباله، ایر کانادا، زباله دانی های بزرگ پست جت را دزدید تا مدارکی مبنی بر نفوذ غیر قانونی وست جت در سیستم های کامپیوتری ایر کانادا بیابد. در مورد دیگری، پروکتر اند گمبل وارد زباله دانی دفتر مرکزی یونی بور شد. یکی از تحلیلگران می گوید: "کاملا مشخص بود که عملیات موفقیت آمیز است. پروکتر اند گمبل، حتی جزئی ترین اطلاعاتی که در مورد یوئی اور نیاز داشت را بدست آورده بود. اما وقتی اخباری در مورد این تکنیک سوال برانگیز به مدیران پروکتر اند گمبل رسید، آنها را حیران کرد. آنها فورا پروژه را متوقف کرده، و به طور داوطلبانه یونی لور را از این موضوع مطلع کرده و در مورد اینکه آیا اشتباهی در رقابت رخ داده با خبر به مذاکره پرداختند. با اینکه پروکتر اند گمبل ادعا کرد که هیچ قانونی را زیر پا نگذاشته است، اما شرکت گزارش کرد که حمله ناگهانی به زباله ها بر خلاف اصول مؤکد تجارتشان است.

معمولا شرکتها اطلاعات محرمانه را از طریق گزارش های سالانه، نشریات اداری، نمایشگاههای بازرگانی، مطبوعات، آگهی ها، و وب سایتها به طور عمومی منتشر می کند. اینترنت هم ثابت کرده که منبعی بسیار غنی برای جمع آوری اطلاعات ارائه شده توسط رقبا می باشد، بازاریابان می توانند از طریق موتورهای جستجوگر، به جستجوی نام، رویداد یا جریان خاصی در مورد رقید شخصی پرداخته و ببینند چه چیزی ظاهر می شود. علاوه بر این امروزه شرکتها اطلاعات بسیار زیادی را روی وب سایتهایشان قرار می دهند تا مشتریان، همکاران، تأمین کنندگان، سرمایه گذاران و خریداران حق امتیاز را مجذوب خود کند. این منبع سرشار اطلاعات بدرد بخور هم می تواند اطلاعاتی در مورد استراتژی ها، بازارها، محصولات جدید، کارخانه ها، و هر چیز دیگری که اتفاق می افتد، ارائه کند

حتی چیزهای ساده ای مثل فرصتهای شغلی معرفی شده توسط شرکتها هم می تواند اطلاعات زیادی را افشا کند. مثلا چند سال قبل، هنگامی که بیل گیتس از سر بیکاری در حال بررسی وب سایت گوگل بود، متوجه شد که در توضیحات تمام فرصتهای شغلی که گوگل ارائه کرده، به تخصص در زمینه بهبود روشهای جستجو در اینترنت اشاره ای نشده است، بلکه به دنبال افرادی است که به نرم افزارهای اصلی کسب و کار مایکروسافت مسلط باشند. بیل گیتس که متوجه شده بود خطری پیش روی است، به تنی چند از مدیران مایکروسافت ایمیل زد که " باید این افراد را بیشتر زیر نظر داشته باشیم. به نظر می رسد در حال تولید چیزی هستند تا با ما به رقابت بپردازند. یکی از مشاوران هوشمندی بازاریابی می گوید: معمولا شرکتها وقتی متوجه میشوند که بیرون چقدر اطلاعات هست، شگفت زده می شوند. آنها مشغول کارهای روزمره شان هستند و درک نمی کنند که با چند حرکت استراتژیک چقدر اطلاعات می توانند بدست آورند".

بازاریابی هوشمند 
جاسوسان، می توانند از هزاران پایگاه اطلاعائی برخط که برخی از آنها مجانی هستند هم استفاده کنند. مثلا بانک اطلاعاتی کمیسیون اوراق بهادار و بورس ایالات متحده، انبار بزرگی از اطلاعات مالی در مورد شرکتهای رقیب سهامی عام است. دفتر برندهای ایالات متحده نیز نشان میدهد رقبا در چه زمینه هایی در خوابت ثبت اختراع داده اند. همچنین با پرداخت مبلغی جزئی، می توان به عضویت ۳۰۰۰ بانک اطلاعاتی برخط و خدمات جستجوی اطلاعات همچون دیالوگ، دیتا استار و یا دان اند براد استریت آنلاین اکسس در آمد.

بازی جاسوسی، برای هر دو طرف به پیش می رود. شرکتها در مواجه با تلاشهای راسخ رقبا برای کسب اطلاعات محرمانه، تدابیری برای محافظت از اطلاعات اتخاذ کرده اند. مثلا یونی لور برنامه گسترده آموزش هوشمندی رقابتی را شروع کرده است. یکی از کارمندان قبلی یونی بور می گوید: " به ما آموزش می دادند که چطور از اطلاعات محافظت کنیم و همینطور چطور از رقبا اطلاعات بدست آوریم. همچنین به ما هشدار می دادند که هنگام مسافرت دهانمان را ببندیم... به ما هشدار دادند که راننده تاکسی که برای رفت و آمد از آن استفاده می کنیم، ممکن است جاسوسی شرکت رقیب باشد". کارمند اخراج شده، در ادامه می گوید: "یونی پور، حتی امنیت داخلی را نیز به طور تصادفی بررسی می کند. در یک کنفرانس داخلی بازاریابی، ما هنرپیشه ای را به کار گرفتیم تا به گروه نفوذ کند. ایده اصلی این بود که ببینیم چه کسی با او صحبت خواهد کرد، چه اطلاعاتی را در اختیار او قرار خواهد داد و چقدر طول می کشد تا متوجه شوند هیچ کس او را نمی شناسد. او مدت زمان زیادی آنجا بود.

منبع: اصول بازاریابی فیلیپ کاتلر

  • hasan emami
  • ۰
  • ۰

شرکت طراحی سایت نوپرداز ارائه دهنده خدمات طراحی سایت شرکتی و بنگاه ها می باشد. ما تلاش داریم تا با استفاده از ابزار هایی کارآمد و حرفه ای بهترین نتیجه را برای کسب و کار شما ایجاد نماییم. شما می توانید برای ثبت سفارش هم اکنون با ما تماس بگیرید.

طراحی سایت شرکتی در قم

استان قم یکی از شهر های مذهبی و در حال توسعه کشور است که امروزه شرکت های مختلفی در آن مشغول فعالیت هستند. از این رو شرکت نوپرداز در راستای برآورده نمودن خواسته های شرکت ها در دنیای اینترنت اقدام به طراحی سایت شرکتی در شهر قم نمود. استفاده از قالب های اختصاصی، طراحی واکنش گرا یا ریسپانسیو وب سایت و رعایت بالاترین نکات امنیتی از جمله موارد مهمی است که در پیاده سازی پروژه رعایت می گردند.

همچنین شما می توانید برای پیاده سازی طرح و ایده مد نظر خود با بخش پشتیبانی شرکت تماس حاصل نموده از اطلاعات لازم را در این باب کسب نمایید.

طراحی سایت بنگاه

بنگاه یکی از واژه های قدیمی است که به معنای محل سکونت و استقرار به کار گرفته شده است. معمولا بنگاه ها اهداف طولانی و مستمری را دنبال می کنند. امروزه بنگاه های اقتصادی جهت ارائه نمودن خدمات و محصولات خود نیاز به این دارند که وارد دنیای اینترنت شوند. از این رو طراحی وب سایت بنگاه بسیار اهمیت بالایی دارد و می تواند به معنی موجودیت آن ها در دنیای وب باشد. 

ما در شرکت نوپرداز آماده ارائه خدمات طراحی سایت بنگاه به مشتریان گرامی می باشیم.

  • hasan emami
  • ۰
  • ۰
ریشه واژه مشاوره 
مشاوره، کلمه‌ای عربی و یک مصدر است. معنای واژگانی آن، مشورت کردن و اقدام به تشکیل شورا و مشورت با دیگران است[۱] مشاوره دارای ابعاد و انواع بسیار و گسترده‌ای است؛ به طور عمومی‌مشاوره تخصصی از رشته ها و مهارت های زیر مجموعه روانشناسی است.
 
برخی ابعاد مشاوره عبارتند از:
مشاوره تحصیلی، مشاوره خانواده، مشاوره شغلی، مشاوره توانبخشی، مشاوره ژنتیک، و... که در این میان مشاوره ژنتیک از زیر مجموعه های علم روانشناسی نمی‌باشد.[۲]
وظیفهٔ مشاور به عنوان شخصی که داری مهارتهای علمی روان‌درمانی است، یاری رساندن و ارائهٔ راه حل به مراجع دربار‌‌‌هٔ مشکلاتی است که مراجع در شغل، روابط، احساسات و دیگر امور خود مطرح می‌کند.
رشتهٔ دانشگاهی مشاوره، در ایران، دارای مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتراست.
از نظر واژه شناسی، مشاوره به مجموعه فعالیت‌هایی اطلاق می‌شود که در جریان آن، فردی را در غلبه بر مشکلاتش یاری می‌دهند.

مقدمه 
همه ما غالباً در معرض مشکلات و مسائلی قرار می‌گیریم که به دلیل محدود بودن دانش و تجربیاتمان به همفکری با دیگران نیاز پیدا می‌کنیم. می‌دانید که حتی با ثبات‌ترین افراد نیز گاهی از بحرانهای عاطفی مصون نیستند. تحولات و تغییراتی که در زندگی رخ می‌دهد. مانند قبولی در دانشگاه، ازدواج، دور شدن از خانواده و دوستان، بیماری و از دست دادن آنهایی که دوستشان داریم. گاهی ما را دچار اضطراب، تردید، نگرانی، تعارض و حتی بحران می‌سازد.
لازم به ذکر است هنگام سازش با محیطی جدید و تجربه‌ای نو، داشتن احساسات فوق تا حد طبیعی است اما اگر این احساسات منفی از حد طبیعی بیشتر شود، می‌تواند باعث کاهش تمرکز آرامش و سلامت جسم و روان گردد.

مشاوره یکی از حرفه های یاورانه (Helping professions) است و حرفه یاورانه را می‌توان حرفه ای توصیف کرد که اعضای آن از آموزش و گواهینامه ویژه برای انجام خدمتی خاص و مورد نیاز همنوعان جامعه خود برخوردارند (2).

در طی فرایند مشاوره، فردی که نیاز دارد (مُراجع) و فردی که حمایت، راهنمایی و ترغیب فراهم می‌کند (مشاور) با یکدیگر ملاقات، بحث و گفت و گو می‌کنند به نحوی که مُراجع نسبت به توانایی خود برای درک واقع‌بینانه و جامع تر مسئله، یافتن راه حل‌ها، و تصمیم گیری برای حل مشکل اعتماد کسب می‌کند (3).

مشاوره انجام چیزی برای کسی نیست، بلکه یک فرایند تعاملـی و پویاست که با گفت و گو در باره نگرانی‌ها، مسائل، روابط، باورها، احساسات و رفتار‌ها آغاز می‌شود;  از این طریق چارچوب و ابعاد مسئله ای که مُراجع درک کرده مشخص، یا به شیوه ای کارساز، بازشناسی و تعریف می‌گردد و در طی آن راه حل‌های جدید تکوین یافته و مُراجع برای انتخاب راه حل مناسب، تصمیم گیری و اجرای آن یاری و حمایت می‌شود (4).

در توصیفی دیگر مشاوره فرایندی است که در طی آن از روش مصاحبه برای کمک به مراجع در گرفتن یک تصمیم منطقی محکم (براساس موارد قابل انتخاب و اطلاعات حقیقی) استفاده می‌شود (5). و مُشاور به کسی گفته می‌شود که به مُراجع در شناخت، درک، و تصریح مسائل مرتبط با سلامتی و سپس انتخاب راه حل و شیوه عمل مناسب کمک می‌کند (6).

مشاوره موثر، نیازمند داشتن شناخت و درک مناسبی از ویژگی‌ها، نیاز‌ها و قابلیت‌های مراجعان و وضعیت‌هایی است که خود را در آن‌ها می‌بینند. این فرایند، همچنین تحت تاثیر باورها، نظام ارزشی و نحوه نگرش مشاور به انسان، جهان بینی او، مکاتب روان شناختی رایج، چارچوب‌های پنداشتی و نظری مورد قبول او قرار دارد. مشاوران نمی‌توانند خود، زندگی مراجعانشان را تغییر دهند، اما می‌توانند آنان را در به دست آوردن شناخت بهتر، اعتماد به نفس، مهارت‌های حل مسئله و خود ـ کارآمدی  (Self-efficacy) حمایت و یاری کنند .

مشاوره اغلب غیر دستوری (Non-directive) است; برای مثال، هدف از مشاوره قبل از آزمون تشخیصی HIV توصیه یا واداشتن مراجعان به انجام آن نیست; بلکه برای درک خطر، تبیین نتایج احتمالی آزمون، حمایت‌ها و مراقبت‌های موجود، و کمک به آنان است تا تصمیمی بگیرند که احساس آرامش و رضایت کنند.

از طرف دیگر، هنگامی که روشن باشد رفتار یا شیوه خاصی به احتمال بسیار تبعات و پیامدهای منفی و مخاطره آمیزی خواهد داشت،  مشاوره ممکن است حالت دستوری یا جهت دهنده به خود گیرد. در چنین شرایطی مشاور ممکن است با تبیین پیامد‌های احتمالی، رفتار یا عمل خاصی را بیش از موارد دیگر توصیه و تاکید نماید. برای مثال هدایت بیماران پس از سکته قلبی برای شناختن و درک تغییراتی در سبک زندگی که احتمال وقوع سکته قلبی مجدد را کاهش می‌دهد، مفید و مناسب خواهد بود. به هر حال مشاوره چه دستوری باشد و چه غیر دستوری، غالبا فرایندی فراتر از توصیه، نصیحت کردن یا ارائه اطلاعات و آموزش دادن، بلکه فرایند پویای یادگیری با محوریت مراجع است .  

ضرورت مشاوره 
همواره از پیدایش نسل انسان و از زمانی که زندگی گروهی و اجتماعی شکل گرفت و تنوع فعالیت ها و ارتباطات انسانها پیچیده تر شد ، گاهاً بشر مرتکب خطا و اشتباهاتی می گشت که بعضاً جبران ناپذیر بود . تا اینکه انسانها دریافتند که برای انجام بعضی امور نیاز است از فکر و اندیشه دیگران هم کمک بگیرند .
در زمانهای گذشته صاحب این فکر و اندیشه معمولاً افراد پیر و ریش سفیدان بودند که با توجه به تجربیات خویش ارائه راهکار می نمودند و از آنجا که در دین اسلام توصیه به مشاوره شده ، پس جایگاه مشاور تبیین و تثبیت شده است . لذا با توجه به دنیای متمدن امروز که انسانها روابطی پیچیده دارند و برای رسیدن به اهداف خود ناگزیر از ارتباط با دنیای بیرون خود هستند ، دریافته اند برای رسیدن بهتر به هدف و ارتباط مؤثرتر ،باید بهتر اندیشید ،و مطمئن گان برداشت ؛آنجاست که مشاوره عینیت پیدامی کند .
در عمل، بین روان‌درمانی و مشاوره مرز کاملا روشنی وجود ندارد. به این معنا شیوه و اصول کار در هر دو مورد تا مقدار بسیار زیادی شبیه به یکدیگر هستند.

مشاوره روانشناسی کاری تخصصی است که فقط در حیطه صلاحیت متخصص روانشناس است و با راهنمایی، نصیحت و پند و اندرز که هر کسی می‌تواند خود را در آن متخصص بداند تفاوت زیادی دارد. در مشاوره روانشناسی متخصص روانشناس همان الگوها، متدها و شیوه‌های آزمایش شده‌ علمی را بکار می‌برد که در مورد روان‌درمانی به تایید رسیده‌اند. تشخیص اینکه مراجعه‌کننده احتیاج به مشاوره و یا روان‌درمانی دارد همیشه احتیاج به دقت و بررسی کافی دارد.
بسیاری از مواقع موضوعی که مراجعه‌کننده بخاطر آن به روانشناس مراجعه می‌کند نه برای خود وی و نه برای روانشناس از اول به روشنی قابل تشخیص نیست. برای مشاوره درست لازم است که سوالات خاصی پاسخ بگیرند.

مدیر یکی از سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای برای مشاوره در خصوص آماده‌سازی (Coaching) به من مراجعه می‌کند. وی گزارش می‌دهد که در طی سال گذشته آنقدر تغییرات مختلف در محل کار وی پیش آمده و در جریان آن تعداد زیادی از کارمندان جابجا شده‌اند (استخدام جدید، اخراج و انتقال به شعبه‌های دیگر) که وی مجبور بوده‌است بخاطر توقع رییس بالادست خود وظایف زیادتری را بر عهده بگیرد، بطوری که توانش بشدت تحلیل رفته و احساس فشار عصبی دائمی دارد.
این موضوعات در طول زمان بر روی روابط خانواده‌گی وی تاثیر منفی گذارده و در زندگی هیچ چیزی خوشحالش نمی‌کند و علاقه‌اش را به همه چیز از دست داده‌است. حس آدمی را پیدا کرده که تحت کنترل دیگران قرار دارد. همچنین به یاد دارد که در دوران دبیرستان نیز همین حالات را داشته است.
در این مثال می‌شود دید که موضوعی را که مراجعه‌کننده با خود آورده‌است چندین چیز را در بر می‌گیرد و نه تنها موضوع چندین‌جانبه است بلکه هدف مراجعه‌کننده نیز هنوز معلوم نیست. آیا موضوع «فشار کاری» است و برای مثال لازم است که در اولین قدم با رفتن به یک مرخصی قدری از شرایط کنونی فاصله بگیرد و بعد از آن باید با سنجیدن موقعیت وی در روابط کاری برای بوجود آوردن تغییرات لازم در سیستم رفتار شغلی و رابطه‌ای وی از فشار کار وی کاسته شود تا بتواند با آرامش لازم حرکت کند، آیا لازم است برای بهبود رابطه خانوادگی وی اقدام کرد تا از فشارهای وی در این زمینه کاسته شود، یعنی کارهایی که می‌شود به کمک مشاوره به آنها رسید؟
یا اینکه موضوع اصلی وجود یک نوع گرایش و یا اختلال افسردگی است که سایه خود را در روبرویی وی با پیش‌آمدهای زندگی و کارش گسترده‌است و در این حال نه تغییر در روابط کاری و خانوادگی بلکه تغییر افسردگی باید مد نظر قرار بگیرد و فرد باید در یک دوره روان‌درمانی قرار بگیرد.  
  
مشاور کیست ؟ 
در تعریف مشاور می توان گفت که : وی فردی متخصص و آگاه به اصول مشاوره ای است که با همکاری مراجع در جهت تسهیل تصمیم به فرد کمک می کند . باید توجه داشت مشاور تسهیل کننده است ؛ نه تصمیم گیرنده . مشاور فرد متخصصی است که با علاقه به دل مشغولی‌های شما گوش داده و به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از آنها داشته باشید و بتوانید با راحتی و کارآمدی بیشتری با مشکلاتتان مواجه شوید.

توانایی های مشاور : 
1- توانایی تجزیه و تحلیل و شناخت مسائل و مشکلات و استنتاج مطالب .
2- برخورداری از فکر خلاق و نوآور .
3- توانایی برای تجربه کردن یا احساس نمودن همه هیجانات آدمی نظیر غم، امید ، احساس خوشبختی ، صمیمیت .
4- توانایی سخن گفتن در جمع و ایراد سخنرانی در حضور دیگران .
5- توانایی تصمیم گیری در مواقع بحران .
6- توانایی تحمل انتقاد ، تحقیر، خشم و بی اعتنایی مددجو .
7- توانایی ایجاد ارتباط مناسب با دیگران و بیان منظور و مطالب خود به طریف مقابل.

حداقل شرایط تحصیلی مشاور 
دارابودن حداقل دانشنامه کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکتری در یکی از رشته های روانشناسی بالینی ،روانشناسی مشاوره یا دارا بودن دانشنامه کارشناسی ارشد در رشته علوم تربیتی و حداقل سه سال تجربه مفید در زمینه مشاوره و روان درمانی .
 
  

مشاوره چیست ؟ 
مشاوره یک فرایند رشدی است که از طریق آن به اشخاص کمک می‌شود: اهداف خود را مشخص کنند. تصمیم‌گیری مناسب داشته باشند و مسائل فردی اجتماعی و تحصیلی خود را حل کنند.
مشاوره و روان درمانی فرایندی است که با همکاری و تعاون حداقل دو نفر انجام می گیرد .حداقل شرط مشاوره و روان درمانی آن است که شخص مشاور و روان درمانگر مایل به دعوت از مددجو و علاقه مند به تبادل و تعامل بین فردی باشد که باید با او به بحث و گفتگو بپردازد تا با کمک یکدیگر نکاتی را استنتاج کنند ،خطرپذیری کنند ، به ارزیابی و حل مشکلات بپردازند و بالاخره همه هیجانهای طبیعی آدمی ،از غم و غصه شدید گرفته تا وجد و شادی را تجربه کنند .
برای مددجو این نکته اهمیت دارد که مشاور یا درمانگری که با او کار می کند ، شخصی باکفایت و با صلاحیت (اما نه کامل)،بالغ، باثبات، با پشتکار و فردی که همیشه در حال یادگیری و رشد می باشد ، تلقی کند . دانستن این نکته برای مددجو اهمیت دارد که مشاور یا روان درمانگر نیز می تواند مرتکب خطا شود و مانند خود او کیفیات روانی نظیر دوسوگرایی، شکست، موفقیت و تغییر را تجربه کند. تا وقتی که مشاور توانایی لازم برای ارزیابی خویشتن و تعیین میزان رشد فردی و حرفه ای خود و نیز انتخاب راه حل های مناسب برای مشکلاتش را به شیوه ای نظام دار نداشته باشد، نمی تواند به شیوه ای مناسب به درمانگری بپردازد .

تعاریف گوناگون مشاوره :
1- معنای لغوی مشاوره ، همکاری کردن و رأی و نظر تخصصی دیگران را برای انجام دادن کاری خواستن است ( شفیع آبادی - 1372)
2- مشاوره اصطلاحی کلی است که برای فرآیندهای مختلف نظیر مصاحبه کردن ، اجری آزمونها ، راهنمایی و ... به منظور کمک به افراد و یاری دادن به آنان ، برای حل مشکلاتشان و برنامه ریزی برای آینده خود به کار می رود . ( وبر 1985 – به نقل از ساعتچی ، 1377)
3- به نظر پاترسون ، مشاوره جریان یاورانه ای است که در آن برقراری رابطه ی صمیمی بین مراجع و مشاور ضرورت دارد . مراجع ، مشکل روانی و عاطفی دارد که از طریق حضور و تعامل در جلسه ای مشاوره، راه حل برای مشکلش می یابد و مشاور در حل مشکلات روانی مهارت دارد در این دیدگاه ، برقراری رابطه ای مشاوره ای درمان بخش است و تنها دادن اطلاعات و پند و اندرزبه مراجع،مشاوره محسوب نمی شود ( شفیع آبادی – 1383).
4- مشاوره یکی از فنون راهنمایی است که آن را قلب برنامه ی راهنمایی می دانند . سازماندهی و بقای یک برنامه ی راهنمایی ، بدون اثرات ارزنده ی خدمات مشاوره ای نمی تواند چندان موثر باشد . ( نوابی نژاد –1373)
5- مشاوره به مجموعه ی فعالیتهایی اطلاق می شود که در آن فردیرا در غلبه بر مشکلاتش یاری می کنند . ساده ترین تعریف برای مشاوره چنین بیان شده است . مشاوره ، یک پویش یادگیری است که در آن فرد می آموزد که خویشتن را بشناسد و روابط خود را با دیگران درک نماید . ( شریفی و حسینی – 1370 )
6- به عقیده ای آرباکل ، مشاوره رابطه ای تخصصی بین مرجع و مشاور است که مراجع با کمک مشاور به بررسی و تجزیه و تحلیل مشکلش می پردازد و پس از آگاه شدن از ابعاد وجودی اش و شناختن عوامل مزاحم به تغییر آنها موفق می شود . ( شفیع آبادی – 1383)
7- مشاوره رابطه ای است بین دو فرد که در آن یکی می کوشد تا دیگری را درک و در حل مسائل سازگاری و انطباقی کمک کند. زمینه ی مشاوره ی انطباقی ، بیشتر شامل مشاوره ی تحصیلی ، مشاوره ی حرفه ای و اجتماعی و نظایر آنهاست ، بر اساس این تعریف ، مشاوره رابطه ای متقابل است که در آن مشاور و مراجع هر دو درگیر هستند . ( صافی -1381).

8- دینک مایر به پیروی از روانشناسی فردی آدلر معتقد است مشاوره رابطه ای حسنه بین مراجع و مشاور است که در آن مراجع به بررسی هدفهای زندگی اش می پردازد و شناخت توانها و محدودیتهایش موفق می وشد و با کمک مشاوره ، نحوی برقراری رابطه ی سالم و سازنده با اطرافیان و ارضای منطقی نیازهایش را یاد می گیرد( شفیع آبادی – 1383).

9- مشاوره عبارت است از رابطه ی رویاروی و مستقیم بین مشاور و مراجع که هدف آن کمک مراجع در سازگاری موثر با خود و محیط خویش است( نوابی نژاد – 1373).

10-پنکی ، که روش طبی را برای مشاوره ارائه می دهد معتقد است ابتدا باید مشکل مراجع با دقت تمام تشخیص داده و سپس به درمان آن مبادرت شود . به نظر او مشاوره ، فعالیتهای تخصصی است که به درمان مشکلات عاطفی نسبتاً سطحی ، که علل جسمانی ندارند می انجامد.(شفیع آبادی – 1383).

11-مشاوره نوعی روان درمانی از گونه ی حمایتی یا باز پروری است که برای کمک به حل مشکلات شغلی ، مدرسه ای ، زناشویی افراد و نیز برای حل مشکلات دیگری که در ردیف بیماریهای روانی قرار نمی گیرند به کار می رود ( کمیل ، 1981 : به نقل از ساعتچی 1377).

12-به نظر پالمر ، در دهه ی1970 مشاوره همانند فعالیتی جدید در انگلستان به اوج شکوفایی خود رسید . مشاوره همچون یک روش ردمانی ، فعالیت تخصصی آگاهانه و قانونمندی است که در آن فرد آموزش دیده ای به نام مشاور با تاکید بر نقش حمایتی و اجتناب از قضاوت درباره ی مراجع ، به حل مشکل او می پردازد .
مشاوره بر برقراری ارتباط ، گوش دادن فعال و بهره گیری از مهارتهای مختلف مشاوره ای استوار است ( شفیع آبادی – 1383).

13- بنا به بررسیهای گاستاد ، در تعریف هایی که از مشاوره به عمل آمده است سه خصیصه ی مشترک در آنها وجود دارد : شرکت کنندگان ، که معمولاً دو نفرند : یکی مشاور و دیگری مراجع ؛ هدف ، که معمولاً متوجه کمک به سازگاری ، کارآمدی و سعادت فرد است و یاد گیری که در پویش مشاوره ای مورد تاکید می باشد. ( شریفی و حسینی – 1370 ).

14- به نظر اِستفلر و گرانت ، مشاوره رابطه ی تخصصی و یاورانه ی فردی یا گروهی است که مراجع با کمک مشاور ، از طریق خود شناسی می تواند تصمیم مناسب و معقولی اتخاذ کند و هماهنگ با استعدادها و رغبتهایش به زندگی سالمی ادامه دهد(شفیع آبادی – 1383).
 
  
 
15- مشاوره رابطه ای است تخصصی بین دو فرد که یکی مشاور تحصیل کرده و باصلاحیت و دیگری مراجع است ، این رابطه معمولاً انفردای است ، یعنی رابطه ی رویاروی است گر چه ممکن است در آن بیش از دو نفر درگیر باشند (صافی – 1381).

16- به نظر هکنی و نای ، مشاوره جریانی یاورانه و یکتاست که در آن مراجع مشکل دار با مشاور متخصص در ارتباط نزدیک قرار می گیرد و مراجع پس از طرح مکل با کمک مشاور راه حلی برای آن جستجو می کند( شفیع آبادی – 1383). migna.ir
17- در مجموعه ی خدمات راهنمایی ، مشاوره که یک فرآیند کمکی در کمک به حل مشکلات دانش آموزان است یک اصل و ضرورت به شمار می رود ؛ اما تا زمانی که برای خدمات مشاوره ای ، زمینه سازیها و آمادگیهای مناسب و مساعد انجام نشده باشد ، به نتایج موفقیت آمیز این برنامه نمی توان امیدوار بود. ( نوابی نژاد 1373).
18- به عقیده ی فی ور و همکارانش ، مشاوره فرآیند تعاملی یاورانه بین مراجع و مشاور است که باعث افزایش کیفی عملکرد مراجع است.
19- مشاوره از طریق ارتقای مهارتها و فعال سازی نیروهای بالقوه و بهره گیری از امکانات محیطی به بهبود شیوه های مقابله ای مراجع با مکشکلات می انجامد ، جریان مشاوره با ایجاد اعتماد ، شناخت مشکل ، تنظیم هدفی ، اقدام و فعالیت ، ایجاد تغییر و پایان بخشیدن به جلسه همراه است ( شفیع آبادی – 1383).

20- مشاوره نوعی بستگی و رابطه بین دو فرد است که یکی قصد دارد دیگری را در حل مشکلات خود در زمینه ی خودشناسی ، شغلی و آموزش کمک کند و این نوع کمک نیز معمولاً از طریق مصاحبه های شخصی و بعد از گرد آوری اطلاعات و حقایق مربوط به آن شخص و مطالعه و بازنگری اطلاعات به دست آمده انجام می وشد( شعاری نژاد – 1364).

21-به نظر کروچ ، مشاورهکه به دنیای ذهنی مراجع و مشاور مربوط می شود و بر همدلی و خودآگاهی استوار است مشاور در جریان مشاوره مراجع را به دنیای درونش فرا می خواند و آگاهی از افکار ، علایق ، احساسات و محدودیتهای او برای مشاوره ضرورت دارد( شفیع آبادی – 1383).

22- مشاوره جریانی است از کنشهای متقابل ، جریانی که با حضور مشاور و مراجع صورت می گیرد . هدف آن کمک به مراجع است تا بتواند با واقعیت رابطه ی سفیدتری داشته باشد( صافی – 1381).

23- مشاوره اصطلاحی است که فعالیتهای نظیر مصاحبه کردن ، آگاهاندن و رایزنی کردن را شامل می شود و هدف اصلی آن کمک به مراجع یا درمان جوست تا با حل مشکلاتش بتواند برای آینده برنامه ریزی کند و به سازگاری مطلوب خود- رهبری و خوشبختی برسد ( شفیع آبادی – 1383).

24- گاستاد برای مشاوره ، تعریفی جامع بدین صورت ارائه می دهد : مشاوره یک پویش یادگیری است که از طریق رابطه ای بین دو نفر انجام می گیرد . در این رابطه ، مشاور با داشتن مهارتها و صلاحیتهای علمی و حرفه ای می کوشد مراجع را با روشهایی منطبق بر نیازمندیهایش یاری کند . تا هر چه بیشتر درباره ی خود بیاموزد و بینشی را که به این طریق درباره ی خویشتن کسب می کند در رابطه اش با هدفهای معین ، واقع بینانه ، ادراک شده به طور مؤثری مورد استفاده قرار دهد و در نتیجه فردی سعادتمند و عضوی سازنده بای جامعه بار آید( شریفی و حسینی – 1370 ).

25- مشاوره ، ارتباطی است انسانی و معنوی و یک نوع رابطه ی آزاد که بر اساس تمایل مراجع به انجام مشاوره صورت می پذیرد . بنابراین تصمیم گیری نهایی در جریان مشاوره در تمام مواد بر عهده ی مراجع است(صافی – 1381).

- مشاوره فعالیتهای تخصصی ، یاورانه ، حضوری ، هدفدار و عاطفی بین مراجع ، یعنی فرد دارای مشکل و مشاوره یعنی کسی که در برقراری رابطه ی حسنه و حل مشکلات کنشی تخصصی دارد که در آن مراجع در یک جو سرشار از تفاهم و همدلی ، آزادانه و صادقانه به طرح مشکلش با مشاور می پردازد و پس از تجزیه و تحلیل و خود شناسی بهتر و عمیق تر با کمک او تصمیم مناسبی می گیرد و در نهایت به حل مشکل کنشی توفیق می یابد  ( شفیع آبادی – 1383).

27- سی گیلبرت رِن ، مشاوره را چنین تعریف می کند . مشاوره رابطه ای است پویا و با هدف که بر اساس مشارکت مشاور و مراجع بر نیازمندیهای مراجع انجام می گیرد . در این رابطه ، توجه به خود شناسی و خود تصمیم گیری از طرف مراجع مورد تاکید است( شریفی و حسینی – 1370).

28- به عقیده ی هاوارد ، هدف اصلی مشاوره فراهم آوردن موقعیتی مناسب برای مراجع است تا بتواند راحت تر و رضایت بخش تر به زندگی اش ارایه دهد . مشاوره با تسهیل فرایند رشد ، شناسایی و حل مشکلات ، آموزشی شیوه های تصمیم گیری درست و نحوه ی مواجهه با بحرانهای زندگی همراه است و به گشترش بینش حل تعارضهای درونی و رشد روابط سازنده با دیگران می انجامد ( شفیع آبادی – 1383).

29- مشاوره یک خدمت یاری دهنده است و هدف آن کمک به رفع مشکلات مراجع ، ایجاد سازگاری مطلوب ، پرورش خود رهبری و تضمین سعادت و خوشبختی وی می باشد . روشیهایی که در عرضه ی کمک به مراجع به کار گرفته می شود باید با خصایص و نیازمندیهای مراجع ، منطبق باشد ( شریفی و حسینی –1370).

30- هدف از مشاوره کمک به مراجع است تامقصودخود را از زندگی دریابد و آن را تصریح کند و به انتخابهای آگاهانه و عاقلانه ای دست زند که متناسب با طبیعت و تواناییهای اوست .سپس در زمینه هایی که در حد امکان و استطاعت اوست به کار و عمل بپردازد( صافی – 1381).

31- در مشاوره ،اول آنکه : برقراری محیطی سرشار از امنیت و تعامل پویا بین مراجع و مشاورضروری است ؛ دوم آنکه : مشاور نقش کمک دهنده و نه تحمیل کننده دارد ؛ سوم آنکه : رابطه ی مراجع و مشاور باید حضوری باشد ، زیرا مشاهده ی وضع ظاهری و حرکات مراجع در شناخت و تشخیص مشکلات او نقش مهمی دارد و چیزی به نام مشاوره ی تلفنی ، از نظر علمی وجود ندارد و آنچه در جامعه ی ما به غلط به مشاوره ی تلفنی معروف شده است راهنمایی تلفنی است .
چهارم آنکه : هدف مشاوره خودشناسی بیشتر و یادگیری فرآیند تصمیم گیری مناسب و نیز قبول مسئولیت مراجع است .
پنچم آنکه : مراجع از طریق مشاوره شیوه های انتخاب و طرح ریزی و ادامه ی یک زندگی معقول و موفق را می آموزد و در آینده خودش می تواند مشکلاتش را حل کند و برای هر مشکلی به مشاور مراجعه نکند .
ششم آنکه : مراجع به نوعی با مشکل عاطفی یا با وجود مانعی در رشد مواجه است و قصد دارد با کمک مشاوره مشکلش را حل کند و یا مانع را از سد راه بر دارد. شفیع آبادی – 1383).  

فرآیند مشاوره :
یک فرآیند یادگیری است که بدان طریق فرد با استفاده از روشهایی مناسب توانایی گفتگو با خودش را کسب می کند و می تواند بدان وسیله اعمالش را کنترل کند .
همچنین  تجربه ای است که بدان وسیله فرد می تواند بین خود پدیده ای و رابطه اش با واقعیات خارجی و جه تمایز بیشتری قائل شود. اگر چنین تمایز سازی به درستی انجام پذیرد نیاز فرد به ابقاء و تعالی خود او تامین خواهد شد (راجرز)
در واقع فرآیند مشاوره  در معنی وسیع رها کردن استعدادهایی است که از قبل در فردی که بالقوه مستعد و تواناست وجود دارد و باید شرایطی فراهم شود تا این انرژی و استعداد آزاد شود.
البته مشاورین از نظریه های متعددی بهره می جویند که هر یک از نظریه پردازان از شیوه مختلف روان درمانی جهت بهبود و ضعیت مراجعین استفاده می نمودند .
عملکرد مشاوره ، روان درمانگران ، روانشناسان همه به هر روشی باشد یک رابطه حسنه یاری دهنده است رابطه حسنه هسته اساسی کار است و یاری رساندن هدف نهایی فرآیند مشاوره می باشد .

  اصول و قواعد مشاوره 
"اصول" برای سازماندهی برنامه ها، برانگیختن و هدایت فعالیت‌ها، یک چارچوب فلسفی به وجود می‌آورد. اصول، رهنمودهایی است که از روش‌ها، نتایج پژوهش‌ها، و تجارب حرفه سرچشمه می‌گیرد و تجلّی نظرات اکثریت کارشناسان حرفه است. اثربخشی عملکرد حرفه ای با رعایت اصول وقواعد مربوط بسیار هم‌بسته است .
موارد زیر تحت عناوین اصول وقواعد در منابع مختلف ذکر شده اند :
1) مشاوره مستلزم برقراری رابطه موثر با مراجعان است .
کارل راجرز (Carl Rogers) سه ویژگی اساسی را برای اثربخشی مشاوره تعریف کرده است : هم احساسی (Empathy)، صداقت (خلوص نیت)، و احترام مثبت غیرشرطی. هم‌احساسی به معنای توانایی درک احساسات و تجربه های مراجعان، همانگونه که خودآن‌ها احساس می‌کنند، می‌باشد. به عبارتی فرد خود را جای دیگری قرار دهد و مسایل را از زاویه چشم او بنگرد .
قابل توجه است که مشاور، نسبت به احساسات و نگرانی‌های مُراجع ابراز درک، پذیرش و هم‌حسی می‌کند، نه هم دردی. صداقت و خلوص نیّت نیز از ضرورت‌های کار مشاوره و اعتماد و اطمینان مُراجع بدان وابسته است. مشاور، باید نسبت به نگرانی‌ها و آنچه که مُراجع تجربه کرده حساس باشد، آن‌ها را به رسمیت بشناسد و درک نماید. مطرح کردن تجارب شخصی خود یا به نحو مناسب از دیگران ممکن است به مُراجع، کمک کند تا دریابد که مشکل او منحصر به خودش نیست، بلکه دیگران نیز مشکلات مشابهی داشته اند و با تدبیر توانسته اند بر آن‌ها فائق آیند .
احترام مثبت غیر شرطی به معنی احترام و توجه کامل به ارزش و حریم فرد، بدون در نظر گرفتن فاصله اجتماعی اقتصادی و اینکه شما او را دوست دارید یا خیر، با دیدگاه و رفتارش موافق باشید یا نباشید. این زمینه ای غیرتهدیدآمیز را فراهم می‌کند که در آن مُراجع، خود و موقعیتش را کاوش نماید. این حالت برای آشکار ساختن مسائلی که به باور مراجعان مورد قبول وتایید دیگران نیست، لازم است.migna.ir

2) برنامه مشاوره باید مبتنی بر و متناسب با نیاز‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد مراجع و محیطی باشد که مترصد خدمت به آنها است .
مشاوران باید به نیاز‌های روانی ـ اجتماعی، مالی، و معنوی مُراجع، توجه کند. از طرف دیگر، بین مسایل مرتبط با سلامتی و محیط روانی اجتماعی (شامل روابط و پیوند‌های خانوادگی و اجتماعی) تاثیر و تاثر متقابل وجود دارد;  از این رو بسیار مهم است که نسبت به محیط روانی اجتماعی مراجع و نیز محیطی که مشاوره در آن انجام می‌شود، هشیار باشیم. و خانواده، مهمترین نظام اجتماعی مراجعان است .

3) مشارکت فعال مراجع و خانواده در تمام مراحل مشاوره لازم است
چنانکه گفتیم مشاوره، انجام چیزی برای یا به جای مُراجع نیست، بلکه فرایند مشاوره، ارائه کمک و حمایت از مراجعان است تا ابعاد و پیامدهای مسایل خود را واقع‌بینانه درک کنند، راه حل‌هایی را بیابند و آنگاه برای انجام راه حلی که برمی‌گزینند آگاهانه تصمیم بگیرند. از این رو روشن است که مشاوره بر مشارکت مبتنی است و مراجعان را باید برای قبول مسئولیت، ترغیب کرد.

4) برنامه ریزی و تهیه طرح یا نفشه ای مشتمل بر اهداف و مقاصد ویژه و دست یافتنی برای کل مشاوره و هر کدام از جلسات مفید، بلکه ضروری است.
این کار احتمال توافق مشاور و مراجع را در باره آنچه که قرار است انجام شود و همچنین امکان ارزیابی پیشرفت مشاوره را افزایش می‌دهد. داشتن طرح برای هر جلسه به معنی تصورات و سوگیری‌های از قبل تعیین شده و غیر قابل انعطاف یا تعیین راه حل نیست;  بلکه به هدایت جریان و اثربخشی مشاوره کمک می‌کند (2، 4).

5) برخورداری از دانش و مهارت کافی در استفاده مناسب از نظریه های روان شناختی و مشاوره، به بهبود فرایند مشاوره و جلوگیری از سردرگمی در جلسات کمک می‌کند.
6) مشاوره در محیط‌های ارائه خدمات سلامتی به تشریک مساعی سایر ارائه دهندگان مراقبت بهداشتی نیاز دارد
فرصت‌های متنوعی برای ارتقای مشارکت و همکاری در محیط‌های ارائه خدمات سلامتی وجود دارد;  موارد زیر از آنجمله اند : بحث‌های موردی;  شرکت در جلسات آموزشی، بحث و گزارش همکاران; درخواست نظارت از همکاران; مشورت خواستن; ارائه اطلاعات هنگامی که مناسب باشد ; انعطاف پذیری و . . . (4).

7) مشاور باید همواره در ارتباط با مراجعان و وضعیت آن‌ها واقع بین باشد و از هرگونه پیش فرض و پیش داوری در باره دانش، نگرانی‌ها، علایق و دیدگاه های مُراجع خودداری کند (5).
8) از زبان باید دقیق و مناسب استفاده شود
این بدان خاطر است که هر آن چه در طی جلسه مشاوره و تعامل با مُراجع گفته می‌شود (و البته به صورت غیرکلامی نیز بروز می‌یابد) متضمن پیام است و ممکن است ادراک و پاسخ‌ها را تغییر دهد (4، 9).

9) فرایند مشاوره باید در نهایت به پذیرش مسئولیت و تصمیم گیری آگاهانه توسط خود مراجعه منجر شود
بدین منظور باید به ارتقای شناخت و درک، بهبود نگرش، و یادگیری مهارت‌های حل مسئله او کمک کرد. با این تلاش‌ها، یکی از نتایج مشاوره برای مُراجع تقویت اعتماد به نفس و مستقل شدن از رابطه مشاوره است (4، 5).

10) رازداری و حفظ محرمیّت
در جریان مشاوره اطلاعات زیادی در باره مشکلات و مسایل خصوصی و احتمالا پریشان کننده مراجعان برای مشاوران بیان می‌شود. این اطلاعات باید در مقابل دیگران و حتی بستگان مراجع به عنوان راز حفظ شود. در غیر این صورت به اعتماد مراجع به مشاور خدشه وارد می‌شود (3).

11) اطلاعاتی که ارائه می‌شود باید صحیح، روشن، دقیق و مناسب باشند (9).


اهداف مشاوره 
گاهی اوقات اهداف وظایف مشاوره با یکدیگر خلط می‌شوند. در واقع اهداف، وظایف و فعالیت‌های مشاوره را جهت می‌دهند و هدایت می‌کنند. وظایف، گام‌هایی هستند که برای رسیدن به اهداف باید انجام شوند;  و ممکن است مستلزم استفاده از فنون گوناگون باشد (مثل تعریف و بازشناسی مسئله و ابعاد آن، ایجاد تعادل در احساسات، کاهش اضطراب . . .) اهداف مشاوره ممکن است ویژه یک موقعیت یا وظیفه خاص باشند (مشاوره ژنتیک، خاتمه دادن به بارداری، مشاوره قبل از آزمون (HIV ، یا اینکه جنبه های کلی تری را نیز در بر گیرد (ارزیابی روانی ـ اجتماعی مراجع، حمایت از مراجع و خانواده) .

روشن و صریح بودن اهداف مشاوره کمک می‌کند به
-ایجاد رابطه واقع‌بینانه با مُراجع و کاهش انتظارات نابجا در باره آنچه که با مشاوره قابل دستیابی است.
- رفع سوء تفاهم‌ها (مثل اینکه مشاوره یک رابطه دوستانه و همیشگی است)
- کاهش تصورات غیر واقعی در باره آنچه که در جلسات مشاوره ممکن است مطرح شود یا رخ دهد.
اهداف همیشه باید با نیازها، مشکلات، موقعیت و شرایط محیطی مُراجع، تناسب داشته باشد. اگر اهداف نامناسب، مبهم، بسیار کلی، غیر واقع‌بینانه یا وسیع باشند، احتمال کمی دارد که مشاوره به نتیجه مطلوب برای مُراجع منجر شود.

اهداف مهم یا نتایج مطلوب مشاوره برای مراجع
1) مراجع تصویر واضح و واقع بینانه ای از موقعیت، احساسات و توانایی‌هایش به دست آورد
2) راه های جدیدی برای نگریستن به موقعیت و مسئله خودش، بیابد و درک کند
3) اعتماد به نفس و قبول مسئولیت در او برای تدبیر مسئله خودش افزایش یابد
4) اهداف ویژه، صریح و عملی برای بهبود بخشیدن به وضعیت خود مشخص نماید و برگزیند
5) بتواند برای بهبود وضعیت، پیشگیری از مشکل (مثل بیماری)، یا تغییر مطلوب در سبک زندگی طرحی عملی تهیه کند.
6) برای اجرای تغییر، از انگیزه و مهارت‌های مورد نیاز برخوردار شود
7) با ارتقای اعتماد به نفس و خودبسندگی خود، از رابطه مشاوره ای استقلال کسب کند
معمولا همه این اهداف در هر رابطه مشاوره ای یا در طی جلسه، حاصل نمی‌شود;  بلکه بسته به شرایط و ویژگی‌های مُراجع، هر جلسه ممکن است بر یک یا معدودی از اهداف تمرکز گردد. کسب مهارت‌های گسترده نیاز به زمان بیشتری دارد .
 

وظایف مشاور 
وظیفه اصلی مشاور، این است که به مُراجع و یا خانواده او کمک کند تا به شناخت، نگرش، باور‌ها و مهارت‌های مناسبی برای حل مسئله دست یابند که آنان را قادر سازد با مسائل یا تغییرات ناشی از اختلال در سلامتی به نحو موثر عمل نمایند و تطابق یابند.
وظایف ذیل به دستیابی به اهداف مشاوره کمک می‌کند :
1) برقراری ارتباط موثر با مراجع
2) کسب و ارائه اطلاعات لازم از طریق به جریان انداختن و هدایت بحث
3) شناسایی و درک مسئله (های) مُراجع و ابراز این درک به او
افرادی که برای دریافت یاری، مراجعه می‌کنند خواستار آنند که توسط کارشناسانی که با آن‌ها مشاوره می‌نمایند درک شوند. بدین منظور مشاور، ممکن است با تکان دادن سر، نگاه کردن، توجه به مراوده های کلامی و غیرکلامی، پرسیدن و بازتاب دادن آنچه گفته شده، توجه و درک خود از مُراجع را ابراز نماید.
یک تاییدیه قوی برای مراجع مبنی بر اینکه حرف‌هایش شنیده شده، استفاده از واژه های خود او برای طرح سوال یا مداخله بعدی است. هنگامی که فرد احساس می‌کند او را درک می‌کنند، خود تسلایی قابل توجه است;  حتی اگر چیزی ارائه نشود. این احساس همچنین موجب افزایش اعتماد و مشوق آشکار ساختن خود می‌باشد.
4) بررسی و تشریح دلالت‌ها و اثرات مسئله بر کار، زندگی، و روابط اجتماعی مُراجع از طریق گفت و گو
5) استخراج و توصیف تمام مسایل و دغدغه های مراجع، آنگونه که خودش آن‌ها را می‌بیند
6) توجه و پرس وجو در باره روابط با خانواده، دوستان، کارکنان ومتخصصان بهداشتی دیگر
پرسش‌هایی که ممکن است در این زمینه مطرح باشد شامل :
     آیا فرد دیگری در باره مسئله اطلاع دارد و چه کسی ؟
     چه فرد یا افرادی ممکن است بیشتر تحت تاثیر باشند و چگونه ؟
     چه کسی تمایل دارد که (در مراقبت و حمایت از مُراجع) درگیر باشد ؟

7) یاری دادن به مُراجع از طریق بحث برای تعیین اولویت‌ها و ترتیب مسایل برای رسیدگی و حل آن‌ها .
8) درک اینکه مُراجع چگونه به مشکل خود می‌نگرد و کمک به او برای در نظر گرفتن دیدگاه های دیگر و شناخت ابعاد و جوانب دیگر مسئله
9) کمک به مُراجع برای اینکه احساس کند گزینش‌های متعددی برای او وجود دارد
در نتیجه ناخوشی یا اضطراب ناشی از مواجهه با مسئله، مُراجع ممکن است احساس کند که راه چاره و تصمیمی برای او وجود ندارد. با چنین احساسی، فرد مقداری از اعتماد به نفس و استقلال خود را از دست می‌دهد.

10) حفظ درجه ای از بی طرفی در ارتباط با شیوه زندگی مراجع وتصمیماتی که در باره نحوه سازگاری با مسئله خواهد گرفت این به افزایش اعتماد به نفس و احساس استقلال او کمک می‌نماید
11) کمک به مُراجع برای تدبیر و حل مسایل خود از طریق  
ارتقای سطح دانش و اطلاعات و قادر ساختن او برای نگریستن و تحلیل موقعیت خود از جوانب مختلف، افزایش دامنه انتخاب و تصمیم گیری آگاهانه.

12) کمک به تقویت اعتماد به نفس، پذیرش مسئولیت مُراجع و واگذاری مسئولیت به او برای حل مسئله
13) کمک به مُراجع برای تداوم تطابق و تغییر (یعنی هر جا که مناسب باشد او را امیدوار سازید)
14) شناسایی موانعی که ممکن است مانع تغییر شوند و توجه به راهبردهایی برای غلبه بر آن‌ها   
این ممکن است مستلزم شناسایی تجربه های موفق مُراجع در گذشته برای کسب اعتماد به نفس، یادگیری شیوه های جدید برای تعامل با افرادی که مانع محسوب می‌شوند، کشف و ابداع برنامه های جدید برای نیل به هدف باشد .

15) توجه به اینکه مشکلات مربوط به مراقبت‌های بهداشتی الزاما مشکل اصلی یا شدیدترین مسئله مراجعان نیستند. به عبارت دیگر نحوه رفتار، واکنش یا تطابق مردم هنگام مواجهه با مسائل مرتبط با سلامتی ممکن است علامتی از مشکلات زمینه ای یا همراه دیگر باشد.
از این رو نگریستن به مشکلات طبی مثل بیماری به عنوان مدخلی بر سایر مشکلات ارتباطی و روانی ـ  اجتماعی، قابل توجه است.

16) کمک به مُراجع برای حفظ امید واقع‌بینانه و تصدیق توانایی‌های تطابقی او
بدین منظور تغییرات مثبتی که در زندگی مُراجع و در مقابله با مسئله رخ داده است را شناسایی و برجسته کنید.

17) ترغیب و کمک به مُراجع برای اینکه با افرادی که در مراقبت و حمایت از او نقش موثر دارند، تعامل داشته باشد (مثل اعضای خانواده، دوستان، همکاران) 0 این کار به جلوگیری از وابستگی به مشاور یا متخصصان دیگر کمک می‌کند

18) برای فراهم کردن حفاظت و مراقبت روان شناختی جامع برای مراجع، با پزشکان، پرستاران و متخصصان دیگر تعامل و تشریک مساعی داشته باشید


سازماندهی جلسات مشاوره;  مراحل کار
گام‌های زیر یک نقشه راهنما برای اجرا و هدایت جریان مصاحبه ارائه می‌دهند. هر چند این مراحل الگویی برای اولین جلسه مشاوره است، بسیاری از آن‌ها در جلسات پیگیری نیز قابل استفاده اند.

1) برقراری رابطه 
با سلام و خوش آمدگویی به مُراجع احترام گذاشته و از او دعوت کنید در جای مناسب و راحتی بنشیند. سپس جلسه مشاوره را با روشن کردن موارد زیر شروع کنید : شما که هستید، جایی که کار می‌کنید، وظیفه شما در ارتباط با مُراجعان، هدف از این ملاقات، زمان جلسه و محدوده زمانی کار.

2) آشنایی با مُراجع و انتظارات او
مُراجع را برای معرفی خود (آنگونه که مایل است)، صحبت کردن، بحث و بیان انتظاراتش ترغیب نمایید.

3) متمرکز کردن جلسه مشاوره 
برای این منظور با مشارکت مراجع، موضوع جلسه را مشخص و هدف (های) کوچک، ویژه و دست یافتنی را برای آن تنظیم نمایید. این کار بویژه زمانی که مشاور، تشخیص دهد چند جلسه برای رسیدگی به مسئله لازم است، مفید می‌باشد.

4) کسب اطلاعات و کاوش در باره مسایل، نیازها و نگرانی‌های مراجع 
این منظور با ترغیب مراجع به صحبت کردن و طرح سوالات مناسب و برانگیزاننده، حاصل می‌شود. همچنین حدود اطلاعات او را در باره وضعیت خودش بسنجید. با سنجش اطلاعات و آگاهی مُراجع در آغاز فرایند، اطلاعات غلط را می‌توان تصحیح، و کمبود‌ها را رفع نمود.

5) شناسایی نگرش، ادراک و باور‌های مراجع در باره مسئله 
در این مرحله نحوه تعبیر و تفسیر، دیدگاه، احساسات و باورهای مُراجع در باره ابعاد، علل، آثار و نتایج مسئله مورد بررسی قرار می‌گیرد. مثلا با طرح این سوال که " نظر شما در باره . . . (درمان جراحی، استفاده از روان درمانی . . .) چیست ؟"، این امکان فراهم می‌شود تا نظرات و باور‌های مُراجع آشکار شود و اطلاعاتی در باره احتمال پذیرش و تمکین Compliance او به دست آید.migna.ir

6) کمک به مراجع برای رتبه بندی مسایل و نگرانی‌های خود
با گفت و گو به مُراجع کمک کنید تا مسایل و مشکلات خود را به ترتیب اهمیت یا شدت رتبه بندی و به عبارتی اولویت بندی کند.
این کار :
·  اضطراب فرد را به حد قابل کنترلی کاهش می‌دهد
·  به مردم کمک می‌کند که مسایل خود را مشخص و روشن نمایند
·  به تنظیم اهداف مشخص و قابل دستیابی و کسب احساس کنترل کمک می‌کند
·  با شناخت و حل موفقیت آمیز یک مسئله، اغلب تجربه مفیدی برای رسیدگی به / و حل مسایل دیگر حاصل می‌شود.

7) یاری کردن مراجع در اتخاذ تدبیر برای حل مسئله;  از طریق :
·   بازشناسی مسئله;  قادر ساختن مراجع برای اینکه از منظری دیگر نیز مسئله را بررسی کند. کاوش در منابع و روش‌های فراهم برای مراجع برای حل مسئله;  شامل تجربه و نحوه عمل آنان در گذشته هنگام مواجهه با مسایل، افرادی که برای یاری و حمایت مراجع در دسترس هستند . . .  
·  کمک به مُراجع برای تنظیم هدف (ها) و شناسایی راه حل‌های ممکن
·  یاری کردن مُراجع برای تصمیم گیری جهت انتخاب راه حل مناسب
· کمک به او در تهیه یک برنامه عملی یا طرح کار برای انجام تغییر
·  دعوت به همکاری یا درگیر ساختن اعضای تیم مراقبت بهداشتی هنگامی لازم و ممکن باشد. این کار به کاهش فشار بر اعضا و افزایش طیف مداخلات و راه حل‌های مفید کمک می‌کند.

8) ارزیابی جلسه 
براساس آنچه دیده و شنیده شده است از جوانب مختلف (عاطفی، طبی، اجتماعی، تحلیل و تدبیر مسئله، پیشرفت کار) جلسه را تا پایان ارزیابی کنید.

9) اختتام جلسه 
خاتمه دادن به جلسه به نحو مناسب به اندازه آغاز کردن آن مهم و بر فرایند مشاوره موثر است. این کار شامل نکات ذیل است :

·  خلاصه کردن آنچه دیده و شنیده شده، ضمن توجه به نقاط ضعف و قوت شناسایی شده

·  تصمیم گیری مُراجع و مشاور
·  تصمیم گیری به مواردی مانند مراجعه مجدد به مشاور و ادامه جلسات مشاوره، انجام دادن یا ندادن آزمایشات، رجوع به و گفت و گو با پزشک، در میان گذاشتن با خانواده و . . . مربوط می‌شود.
همچنین، مشاور باید تصمیم بگیرد که آیا او فرد مناسب برای رسیدگی به مسئله مراجع است ؟ با چه کسی در باره مسئله گفت و گو کند ؟، فاصله بین جلسات مشاوره چقدر باشد ؟
تعاریف و نظریه‌های مختلف پاترسون (۱۹۷۳)، مشاوره را جریان یاری دهنده ای می‌داند که به ارتباط خاص بین دو نفر نیاز دارد.یکی از این دو نفر یعنی مراجع، معمولاً با مشکل روانی و عاطفی رو به روست، و دیگری، یعنی مشاور، که در حل مشکلات روانی مهارت دارد.
از طریق ایجاد رابطه خاص مشاوره ای، مشاور به مراجع کمک می‌کند تا راه حلی برای مشکل خود بیابد.به نظر پاترسون، ارائه اطلاعات صرف، پند و اندرز دادن و تلقین افکار و عقاید به دیگران را هیچگاه نمی‌توان مشاوره دانست.به نظر او، رابطه حسنه بین مراجع و مشاور اثر روان درمانی مهمی در روند مشاوره دارد؛ به طوریکه اگر مشاور نتواند چنین رابطه مطلوبی را ایجاد کند، مشکل مراجع در حد مطلوبی حل نخواهد شد.[۳] migna.ir
آریاکل (۱۹۶۱ و ۱۹۷۷)مشاوره را جریانی اختصاصی و انحصاری بین دو نفر می‌داند که در آن مراجع با کمک مشاور، به بررسی و تجزیه و تحلیل مشکل خود اقدام می‌کند و از موارد ناشناخته آگاه می‌شود؛ عوامل ناخواسته و مزاحم را تغییر داده و زندگی بهتر و مطلوب تری را برای خویش فراهم می‌کند. دینک مایر (۱۹۶۸ و ۱۹۷۲)، که از پیروان روان شناسی فردی است، مشاوره را ایجائد رابطه حسنه بین دو نفر(یعنی مشاور و مراجع) تلقی می‌کند که از طریق این رابطه، مشاور به مراجع یاری می‌دهد تا نحوه ارتباط با دیگران را فراگیرد، نیازهایش را به طور معقول و مقبولی برآورده سازد، احساساتش را بشناسد، اطلاعاتی درباره نکات قوت و ضعف خویش به دست آورد و با تعیین و شناخت اهداف آینده، شیوه های وصول به آنها را بیاموزد.[۴] مشاوره به تغییر ادراکات، اعتقادات، نگرش ها، رفتارها و نهایتاً تغییر شیوه زندگی منجر می‌شود.[۵]
به عقیده پپینسکی (۱۹۵۴)، در مشاوره به بررسی و درمان مشکلات روانی نسبتاً سطحی مبادرت می‌شود.این مشکلات علل جسمانی ندارند و صرفاً بر اثر عوامل محیطی حاصل شده اند.[۶]
رابینسون (۱۹۵۰)، مشاوره را کمک به افراد عادی برای کسب سازش بهتر با خود و دیگران، افزایش بلوغ عاطفی، استقلال و قبول مسئولیت می‌داند.[۷]
از نظر استفلر و هاچ ،(۱۹۵۸ و ۱۹۷۲)، مشاوره، رابطه یاری دهندهٔ تخصی بین مراجع و مشاور است که به شناخت بیشتر مراجع از خصوصیات خویشتن و تصمیم گیری معقول و مناسب در زندگی منجر می‌شود.مشارکت در چنین رابطه ای، اعم از فردی یا گروهی، باعث می‌شود که فرد به خودکاوی و خودشناسی بیشترو بهتری بپردازد و شیوه ای را در زندگی اش برگزیند که با رغبتها، استعدادها و امکانات وی هماهنگ باشد.[۸]
اسمیت(۱۹۵۵)، مشاوره را جریان یاری دهنده ای تعریف می‌کند که به وسیله آن، به مراجع اصول و شیوه های مربوط به انتخاب، طرح ریزی و ادامه یک زندگی معقول و موفقیت آمیز، آموخته می‌شود.از طریق مشاوره، مراجع می‌آموزد که چگونه یک زندگی سالم و سازنده را طرح ریزی نموده و ادامه دهد و از مهارتهای حل مسئله، برقراری ارتباط و تفکر مثبت در عمل بهره برد.[۹]
به عقیده هنکی و نای، مشاوره جریان یاری دهنده یکتایی است که در آن، پس از طرح مشکل، با کمک مشاور که فردی آشنا به امور روانی است به حل مشکل تشویق و راهنمایی می‌شود.مشاوره از این نظر یکتاست که مشکل هر مراجع مخصوص به خود اوست و مشاور نمی‌تواند از قبل مشخص سازد که مراجع چه نوع مشکلی را در جلسهٔ مشاوره مطرح خواهد کرد.
مشاوره همچنین قابل پیش بینی است، زیرا مشکلات مراجعان به ظاهر مشابه است و همگی احساس نگرانی می‌کنند، سرگردان هستند، دلهره دارند و نظام زندگیشان-یا دست کم بخش مهمی از نظام زندگیشان-به هم ریخته است.در عین حال، هریک از موارد مشابه، در مراجعان متعدد مصادیق رفتاری متفاوتی دارد.[۱۰]
به طور کلی، مشاوره تعاملی بین مشاور و مراجع است که به آن وسیله به مراجع کمک می‌شود تا پس از شناخت خویش تصمیمات معقول و مقبولی اتخاذ کند. به بیان دیگر، مشاوره جریان بررسی مشکلات و مسائلی است که مراجع با آنها مواجه است و علاقمند یا نیازمند به طرح آنها می‌باشد.مراجع از طریف بحث و گفتگو درباره مشکلش با مشاور در جریان رابطهٔ مشاوره ای توأم با درک و تفاهم، به خودشناسی و کشف راه حلی موفق می‌گردد وسرانجام تصمیم معقول و مناسبی اتخاذ می‌کند.[۱۱]
مشاوره و مراجعه مشاوره گیرندگان به مشاور و دیدار با او به صورت فردی و خصوصی یا گروهی انجام می‌گیرد که هریک بسته به احساس، درخواست و مشکل مراجع یا مراجعان محاسن و معایبی دارند.[۱۲]
طیبه زندی‌پور در کتاب درسی برنامه‌ریزی تحصیلی و شغلی، رازداری، مسئولیت پذیری و احترام به آزادی و حق انتخاب را از اصول مهم و بنیانی کار مشاوران می‌شمرد.[۱۳]

شاخص‌های اصلی مشاوره
چیزی که این دو شیوه را از یکدیگر متفاوت می‌کند از یک طرف عمق و گستردگی موضوع و هدف و از طرف دیگر زمان است.
مشاوره همیشه بر روی موضوعی مشخص متمرکز می‌شود (مثلا: «یک ترم بیشتر به امتحانات پایانی نمانده و من اصلا نمی‌توانم خودم را متمرکز کنم») و با هدف «پیش‌گیری» و یا «مشکل گشایی» صورت می‌گیرد.
در این راه شکافتن موضوع مشخص از زاویه‌های واقعی‌بودن، تشریح چرایی مشکل و راه‌یابی و مشکل‌گشایی اساس مشاوره را تشکیل می‌دهند. در کار مشاوره اختلالات روانی موضوع کار نیستند و رفع بیماری نیز ابتدا به ساکن هدف نیست؛ ولی ممکن است در طول مشاوره به این رسید که دلیل سخت‌جان شدن مشکلاتی که فرد به خاطر آنها به مشاور مراجعه کرده‌است وجود اختلال روانی است که در آن صورت بخاطر عمق و گستردگی مشکل باید راه روان‌درمانی را در پیش گرفت.
بنابراین مشاوره تنها برای موضوعاتی مناسب است که اختلال و بیماری محسوب نمی‌شوند و فرد مراجعه‌کننده اساسا با برخورداری از توان روانی و پتانسیل مناسب در کنار برقرار بودن روابط کاری و خانوادگی و اجتماعی مناسب امکان تاثیر گذاشتن بر موضوعات را با استفاده از مشاوره دارد. یعنی می‌تواند راههای مناسبی را که در جریان مشاوره حول یک موضوع کاملا مشخص با آنها آشنا می‌شود، بوضوح دریابد، به آنها تکیه کند و به تنهایی این راهها را در زندگی روزمره خود بکار ببندد.
مراجعه به مشاور روانشناس فقط برای گروهی خاص از افراد نیست بلکه هر کسی می‌تواند در هر موقعیتی احتیاج به مشاور پیدا کند، بخصوص زمانی که بخواهد جوانب مختلف تصمیم و حرکت زندگی خود را بهتر ببیند. بطور کلی عرصه‌هایی را که یک فرد در زندگی با آنها روبرو است می‌توان در غالب تصویر زیر نشان داد.

موضوعاتی که در چهارچوب این عرصه‌ها مطرح می‌شوند بیشمارند و عمق و گستردگی موضوع و هدف نیز از فردی تا فرد دیگر متفاوت است، حتی در یک عرصه و برای مثال در عرصه «رابطه فرد با خود و با محیط و افراد». در عمل هیچیک از این عرصه‌ها از یکدیگر مستقل نیستند و نمی‌توان تاثیر یک مشکل را در یکی از این عرصه‌ها تنها و تنها در همان عرصه دید ولی عمق و گستردگی تاثیرات هر مشکل در یک عرصه تعیین‌کننده است که عرصه‌های دیگر تا چه حد از آن تاثیر بپذیرند.
در مورد روان‌درمانی معمولا به دلیل عمق و گستردگی موضوعات همه یا اکثر این عرصه‌ها در فرد مراجعه‌کننده به نحوی دچار اختلال شده‌اند. در حالیکه در مشاوره تنها یک و یا چند موضوع از یک عرصه خاص موضوع مشاوره قرار می‌گیرد (برای مثال در یکی از این زمینه‌ها: «مشکلات خانواده‌گی»، «مشکلات شغلی»، «مشکلات تمرکز حواس»، «مشکلات از دست‌دادن افراد نزدیک و غم‌گساری»، «مشکلات زندگی با شریک زندگی»، «بحرانهای زندگی و رشد و هویت»، «مشکلات طلاق و جدایی»، «مشکلات غریبی و غربت»، «مشکلات انزوا و تنهایی»، «مشکلات بیکاری»، «مشکلات تصمیم‌گیری»، «انتخاب دوست و همسر»، «مشکلات تربیت فرزندان»، «مشکلات درس و مدرسه»، «مشکلات با افراد خانواده» و غیره).

این موضوعات بطور معمول در روان‌درمانی هم مطرح هستند ولی شاخص اصلی در کار مشاوره در این است که فرد مراجعه‌کننده اساسا سرسختی روانی و پتانسیل مناسبی برای تغییر، امکان بهره‌گیری فعال و بکارگیری راه‌ عملها را بصورت متکی به خود دارد و همچنین با یک و یا حداکثر دو موضوع مشخص (بصورت استتار شده) به مشاور مراجعه می‌کند. از این روی در مشاوره تمرکز کار بر روی موضوع مشخصی است که مراجعه‌کننده با خود آورده و تمرکز بر این موضوع بدون نیاز به بررسی و کار بر روی عرصه‌های دیگر زندگی فرد شدنی است.
در کنار این مشخصه اساسی، باید به معیار زمان، یعنی طول و تعداد جلسات اشاره کرد. مشاوره می‌تواند فقط در یک جلسه به نتیجه بنشیند و یا بنابر پیچیده‌بودن موضوع, لازم باشد برای آن تعداد زیادتری جلسه اختصاص داد. ولی به هر حال تعداد جلسات مشاوره بسیار محدودتر از تعداد جلسات روان‌درمانی است. همچنین جلسات مشاوره می‌توانند از همان ابتدا نه بصورت هفتگی و منظم، بلکه با فواصل طولانی‌تر و یا نزدیک‌تر برنامه‌ریزی شوند (و این موضوع در مقایسه با روان‌درمانی که حتما باید بصورت هفتگی (یک الی دو جلسه در طی هفته) و منظم برگزار شود متفاوت است)

شیوه‌های مشاوره در روانشناسی
همانطور که بارها اشاره کردم مشاوره یک علم است. دارای الگوها، متدها و شیوه‌های آزمایش شده علمی است و اساس و معیارهایی دارد که می‌توان آنها را آموخت، تجربه کرد و به دیگری نیز یاد داد. وقتی از الگوها، متدها و شیوه‌های آزمایش شده علمی صحبت می‌کنیم کاملا مشخص است که نه تنها مشاوره یک تخصص آکادمیکی است، بلکه اجرای آن تنها توسط متخصص دوره‌دیده در این رشته و دارای پروانه کار ممکن است.
بنابراین در کار مشاوره نیز از شیوه‌ها و تکنیکهایی استفاده می‌شود که از دل روان‌درمانی بیرون آمده‌اند مانند، روانکاوی، روان‌درمانی عمقی‌نگر، رفتاردرمانی، روان‌درمانی شناختی، درمانی گشتالت‌، روان‌درمانی سیستمی و غیره.
در کار مشاوره این شیوه‌ها، الگوها و متدها تنها با خواست روشنگری یا تقویت یک بخش مشخص از شخصیت فرد (شامل «سازمان دریافتهای حسی فرد از محیط»، «سیستم سنجش و ارزش‌گذاری» ، «معیارها و اعتقادات»، «نحوه تاثیرگذاری و تاثیر پذیری متقابل» و «شیوه پاسخ‌گویی فرد به مشکلات») بکار گرفته می‌شوند و اساسا با باورهای نادرستی که تحت عنوان «تغییر کلی انسان» توسط برخی از افراد بی‌صلاحیت ترغیب می‌شوند فرق دارند. یعنی از این متدها هیچ وقت نمی‌توان برای عملی کردن وعده‌های دروغین، مانند اینکه «انسان اساسا انسان خوشبختی خواهد شد» و یا «به رستگاری خواهد رسید»، استفاده کرد.
خدمات روان‌درمانی در سیستم بهداری آلمان از سال 1999 جزء خدماتی است که بیمه‌های درمانی بر عهده می‌گیرند و مراجعه‌کننده برای روان‌درمانی هزینه شخصی نمی‌پردازد. این موضوع در مورد مشاوره به این صورت نیست و هزینه مشاوره همواره به عهده شخص مراجعه‌کننده است. بیمه‌های درمانی بر طبق قانون موظف به پرداخت هزینه درمان بیماری هستند ولی چون در موارد مشاوره موضوع درمان بیماری نیست هیچ بیمه‌ای هزینه مشاوره را برعهده نمی‌گیرد.    
در خاتمه باید افزود که مشاوره تنها برای افرادی که دارای مشکل یا بیماری هستند ، نیست
منبع: مگنا
  • hasan emami
  • ۰
  • ۰

آخرین اطلاعات موجود در رابطه با ویروس های کامپیوتری به " ویروس پست الکترونیکی " اشاره دارد. عملکرد ویروس "ملیزا " در سال 1999 بسیار دیدنی بود. ویروس فوق از طریق مستندات ( سندها ) از نوع Word شرکت مایکروسافت ، گسترش و توسط پست الکترونیکی ارسال و توزیع می گردید. عملکرد ویروس فوق بشکل زیر بود :
فردی اقدام به ایجاد یک ویروس کرده ، آن را بعنوان یک سند Word برای " گروه های خبری اینترنت " ، ارسال می کرد. در ادامه هر فرد دیگری که فایل فوق را اخذ و آن را بر روی سیستم خود فعال می کرد ، زمینه اجراء و فعال شدن ویروس را هم فراهم می کرد. ویروس در ادامه ، سند ( بهمراه خود ویروس ) را از طریق یک پیام پست الکترونیکی برای اولین پنجاه نفر موجود در دفترچه آدرس ، ارسال می کرد. پیام الکترونیکی شامل یک متن دوستانه بهمراه نام شخص بود، بنابراین گیرنده بدون هیچگونه نگرانی اقدام به بازنمودن نامه می کرد. در ادمه ویروس ، پنجاه پیام جدید را از کامپیوتر گیرنده پیام ، ارسال می کرد. ویروس ملیزا ، سریعترین ویروس از بعد گسترش تاکنون بوده است . همانگونه که در ابتدا اشاره گردید ، عملکرد و سرعت باورنکردنی گسترش ویروس فوق باعث گردید که تعدادی از شرکت های بزرگ ، سیستم های پست الکترونیکی خود را غیرفعال نمایند.

عملکرد ویروس ILOVEYOU ، که در سال 2000 مطرح گردید ، بمراتب ساده تر از ویروس ملیزا بود. ویروس فوق شامل کد محدودی بود که بعنوان یک Attachment ( ضمیمه ) به یک پیام پست الکترونیکی متصل می شد. افرادیکه پیام را دریافت می کردند با فعال نمودن ضمیمه ، امکان اجرای ویروس را فراهم می کردند. کد ارسال شده در ادامه نسخه هائی از خود را تکثیر و برای افرادیکه نام آنها در دفترچه آدرس بود، ارسال می کرد.

ویروس ملیزا از قابلیت های برنامه نویسی توسط VBA)Visual Basic for Application) که در Ms Word وجود دارد ، استفاده می کرد. VBA یک زبان برنامه نویسی کامل بوده که امکانات متعددی نظیر : تغییر محتویات فایل ها و یا ارسال پیام های پست الکترونیکی را فراهم می آورد. VBA دارای یک امکان مفید و در عین حال خطرناک با نام " اجرای خودکار " است . یک برنامه نویس قادر به درج یک برنامه درون یک سند بوده و بلافاصله پس از باز نمودن سند ، شرایط اجرای کدهای فوق فراهم خواهد شد. ویروس ملیزا بدین طریق برنامه نویسی شده بود. هر شخص که سند آلوده به ویروس ملیزا را فعال می نمود ، بلافاصله زمینه فعال شدن ویروس نیز فراهم می گردید. ویروس فوق قادر به ارسال 50 پیام پست الکترونیکی بوده و در ادامه یک فایل مرکزی با نام NORMAL.DOT را آلوده تا هر فایل دیگری که در آینده ذخیره می گردد ، نیز شامل ویروس گردد.

برنامه های مایکروسافت دارای یک ویژگی خاص با نام " حفاظت ماکروها در مقابل ویروس " بوده که از فایل ها و مستندات مربوطه را در مقابل ویروس حفاظت می نماید. زمانیکه ویژگی فوق فعال گردد ، امکان " اجرای خودکار " ، غیرفعال می گردد. در چنین حالتی در صورتیکه یک سند سعی در اجرای خودکار کدهای ویروسی نماید ، یک پیام هشداردهنده برروی نمایشگر ظاهر می گردد. متاسفانه ، اکثر کاربران دارای شناخت لازم و مناسب از ماکروها و ماکروهای ویروسی نبوده و بمحض مشاهد پیام هشداردهنده ، از آن چشم پوشی و صرفنظر می نمایند. در چنین مواردی ، ویروس با خیال آسوده اجراء خواهد شد. برخی دیگر از کاربران امکان حفاظتی فوق را غیر فعال نموده و ناآگاهانه در توزیع و گسترش ویروس های کامپیوتری نظیر ملیزا ، سهیم می گردند.

پیشگیری از ویروس

با رعایت چندین نکته ساده می توان یک پوشش مناسب ایمنی در مقابل ویروس های کامپیوتری را ایجاد کرد : 
● از سیستم های عامل ایمن و مطمئن نظیر : یونیکس و ویندوز NT استفاده تا پوشش حفاظتی مناسبی در مقابل ویروس های سنتی ( نقطه مقابل ویروس های پست الکترونیکی ) ایجاد گردد.
● در صورتیکه از سیستم های عامل غیر مطمئن و ایمن استفاده می گردد ، سیستم خود را مسلح به یک نرم افزار حفاظتی در رابطه با ویروس ها ، نمائید. 
● از نرم افزارهائی که توسط منابع غیر مطمئن توزیع و ارائه می گردند ، اجتناب و نرم افزارهای مربوطه را از منابع مطمئن تهیه و نصب نمائید. در ضمن امکان بوت شدن از طریق فلاپی دیسک را با استفاده از برنامه BIOS ، غیر فعال کرده تا بدین طریق امکان آلوده شدن ویروس از طریق یک دیسکت که بصورت تصادفی در درایو مربوطه قرار گرفته شده است ، اجتناب شود.
● امکان "حفاظت ماکرو در مقابل ویروس " را در تمام برنامه های مایکروسافت فعال نموده و هرگز امکان اجرای ماکروهای موجود در یک سند را تا حصول اطمینان از عملکرد واقعی آنها ندهید. 
● هرگز بر روی ضمائمی که بهمراه یک پیام پست الکترونیکی ارسال شده و شامل کدهای اجرائی می باشند ، کلیک ننمائید. ضمائمی که دارای انشعاب DOC ( فایل های word) ، انشعاب XLS( صفحه گسترده ) ، تصاویر( فایل های با انشعاب GIF و یا JPG و ...) بوده ، صرفا" شامل اطلاعات بوده و خطرناک نخواهند بود ( در رابطه با فایل های word و Execl به مسئله ماکرو و ویروس های مربوطه دقت گردد ) . فایل های با انشعاب EXE,COM و یا VBS اجرائی بوده و در صورت آلوده بودن به ویروس ، با اجرای آنان بر روی سیستم خود زمینه فعال شدن آنها فرام خواهد شد. بنابراین لازم است از اجرای هرگونه فایل اجرائی که بهمراه پست الکترونیکی برای شما ارسال می گردد ( خصوصا" مواردیکه آدرس فرستنده برای شما گمنام و ناشناخنه اس ) ، صرفنظر نمائید.
با تحقق اصول فوق ، یک پوشش ایمنی مناسب در رابطه با ویروس های کامپیوتری بوجود می آید.

علت ایجاد ویروس های کامپیوتری

انسان ویروس ها را ایجاد می نمایند. برنامه نویس مجبور به نوشتن کد لازم ، تست آن بمنظور اطمینان از انتشار مناسب آن و در نهایت رها سازی و توزیع ویروس است . برنامه نویس همچنین می بایست نحوه حملات مخرب را نیز طراحی و پیاده سازی نماید ( تبین و پیاده سازی سیاست حملات مخرب). چرا انسان ها دست به چنین اقداماتی زده و خالق ویروس های کامپیوتری می گردند؟
در رابطه با سوال فوق ، حداقل سه دلیل وجود دارد :

● دلیل اول : اولین دلیل مربوط به دلایل روانی با گرایش مخرب در وجود این نوع افراد است . دلیل فوق صرفا" به دنیای کامپیوتر برنمی گردد. مثلا" فردی بدون دلیل ، شیشه اتومبیل فرد دیگری را شکسته تا اقدام به سرقت نماید، نوشتن و پاشینن رنگ بر روی ساختمانها ، ایجاد حریق تعمدی در یک جنگل زیبا ، نمونه هائی در سایر زمینه ها بوده که بشریت به آن مبتلا است .برای برخی از افراد انجام عملیات فوق ، نوعی هیجان ایجاد می کند. در صورتیکه این نوع اشخاص دارای توانائی لازم در رابطه با نوشتن برنامه های کامپیوتری باشند ، توان و پتانسیل خود را صرف ایجاد ویروس های مخرب خواهند کرد.

● دلیل دوم : دلیل دوم به هیجانات ناشی از مشاهده اعمال نادرست برمی گردد. تعدادی از افراد دارای یک شیفتگی خاص بمنظور مشاهده حوادثی نظیر انفجار و تصادفات می باشند. قطعا" در مجاورت منزل شما به افرادی برخورد می نماید که عاشق یادگیری نحوه استفاده از باروت ( و یا ترقه ) بوده و این روند ادامه داشته و همزمان با افزایش سن این افراد آنها تمایل به ایجاد بمب های بزرگتر را پیدا می نمایند. فرآیند فوق تا زمانیکه فرد مورد نظر خسته شده و یا به خود آسیبی برساند ، ادامه خواهد یافت . ایجاد یک ویروس کامپیوتری که بسرعت تکثیر گردد مشابه موارد فوق است . افرادیکه ویروس های کامپیوتری را ایجاد می نمایند ، بمبی درون کامپیوتر را ایجاد کرده اند و بموازات افزایش کامپیوترهای آلوده ، صدای انفجار بیشتری بگوش فرا خواهد رسید.

● دلیل سوم : دلیل سوم به حس خود بزرگ جلوه دادن و هیجانات ناشی از آن برمی گردد. ( نظیر صعود به قله اورست ) اورست موجود است و هر فرد می تواند مدعی صعود به آن گردد. در صورتیکه برنامه نویسی یک حفره امنیتی موجود در یک سیستم را مشاهده و امکان سوءاستفاده از آن وجود داشته باشد ، سریعا" بدنبال سوءاستفاده از وضعیت فوق (قبل از اینکه سایرین اقدام به ناکام نمودن وی را در این زمینه داشته باشند) ، بر خواهند آمد.
متاسفانه اکثر ایجاد کنندگان ویروس های کامپیوتری فراموش کرده اند که آنها باعث ایجاد خرابی واقعی برای افراد واقعی هستند ( هیچ چیز در خیال و رویا نمی باشد ) حذف تمام اطلاعات موجود بر روی هارد دیسک اشخاص ، یک خرابکاری واقعی و نه خیالی! است .صرف زمان زیاد در یک شرکت بزرگ برای برطرف نمودن فایل های آلوده به ویروس یک خرابکاری واقعی و نه خیالی ! است. حتی ارسال یک پیام ساده و بی محتوا نیز بدلیل تلف شدن زمان ، یک نوع خرابکاری است . خوشبختانه قانون در این زمینه سکوت نکرده و در این راستا قوانین لازم تصویب و مجازات های سنگین برای افرادیکه ویروس های کامپیوتری را ایجاد می نمایند ، پیش بینی شده است.

  • hasan emami
  • ۰
  • ۰

امروزه با فراگیر شدن دنیای اینترنت در بین مردم، بسیاری از کسب و کار ها خدمات و کالا های خود را به صورت اینترنتی در فروشگاه های اینترنتی در اختیار مردم قرار می دهند. طراحی وب سایت فروش کالا و خدمات باید چگونه باشد ؟ چه نکاتی را باید در طراحی سایت فروش کالا و خدمات رعایت کنیم ؟ و . . .  . این ها سوالاتی هستند که مدیران فروش کالا و خدمات در هنگام ایجاد یک سایت برای کسب و کار خودشان، با آن رو به رو می شوند. در این مقاله در رابطه با طراحی سایت فروش کالا و خدمات مطالبی را بیان می کنیم تا سوالات مدیران فروش در این زمینه برطرف گردد.

ویژگی های طراحی سایت فروش کالا و خدمات

برای این که در طراحی سایت فروش کالا و خدمات موفق عمل کنید، باید از همان ابتدا به درستی عمل کنید. در این مطلب، مهم ترین نکاتی را که باید در طراحی سایت فروش کالا و خدمات مد نظر قرار دهید، توضیح می دهیم.

۱ – بستر سازی :

اولین اقدام برای راه اندازی یک سایت فروش کالا و خدمات، آماده سازی بستر سخت افزاری مناسب است. باید ابتدا دامنه و پلن های مناسب را انتخاب کرده و در ادامه زبان برنامه نویسی طراحی سایت و سیستم نرم افزاری که سایت بر اساس آن کار می کند را انتخاب کنیم.

۲ – طراحی سایت :  

قدم بعدی که باید بعد از بستر سازی مناسب برداشته شود، طراحی سایت فروش کالا و خدمات است که در ادامه نکاتی را در رابطه با طراحی سایت فروش کالا و خدمات، بیان می کنیم :

– تصاویر در سایت فروش کالا و خدمات :

در انتخاب تصاویری که برای سایت فروش کالا و خدمات در نظر می گیرید باید دقت کنید که سایز تصاویر باید به گونه ای باشد که کالا ها و محصولات را به نحو احسن نمایش دهد. تصاویر باید کیفیت و نور لازم و کافی را داشه باشند و هم چنین قابلیت بزرگ نمایی برای تصاویر وجود داشته باشد تا کاربر بتواند با زوم کردن بر روی آن ها، جزئیات بیشتری را از تصاویر در یابد.

برای هر کدام از کالا ها و محصولات باید حداقل یک تصویر مناسب در آن صفحه گذاشته شود. در ذکر مشخصات و توضیحات نیز می توان در لا به لای متن، تصاویر مناسبی را قرارداد. تصاویری را انتخاب کنید که کاملا گویای محصول مورد نظر باشد.

– ویدئو ها در سایت فروش کالا و خدمات : 

ویدئو های زیادی امروزه در سایت های فروش کالا و خدمات، استفاده می شود که معمولا جنبه ی تبلیغاتی دارند. جالب است بدانید که این ویدوئو ها در فروش کالا ها بسیار تاثیر گذارند و تا ۸۰ درصد، فروش محصولات را بیشتر می کنند. یک ویدئوی تبلیغاتی باید حاوی توضیحات کامل در رابطه با محصول مورد نظر باشد.

– انتخاب رنگ ها در طراحی سایت فروش کالا و خدمات :

نکته ی بعدی در طراحی سایت فروش کالا و خدمات، انتخاب درست رنگ ها در سایت است. رنگ ها باید به گونه ای انتخاب شوند که برای کاربر خسته کننده نباشد. ترکیب رنگ ها در سایت باید هماهنگ و مناسب باشد. این مورد نیز در جذب کاربر بسیار موثر است.

– پیشنهاد های ویژه در سایت فروش کالا و خدمات :

در سایت فروش کالا و خدمات می توانید از پیشنهاد های ویژه به مناسبت های مختلف در سایت استفاده کنید و میزان فروش کالا های خود را افزایش دهید. تخفیف هایی به مناسبت های مختلف از جمله روز پدر، روز مادر، ولنتاین و . . .  .

علاوه بر این، فروش کالا های سایت، اگر به صورتی باشد که هزینه ی حمل و نقل نداشته باشد، مشتریان بیشتری را به خرید محصولات ترغیب می کند. تخفیف ویژه برای چند ساعت و یا چند روز، مخصوصا برای کالاهای پر فروش نیز مزید بر این امر است.

طراحی سایت فروش کالا و خدمات

طراحی سایت فروش کالا و خدمات

– راه اندازی بخش نظرات کاربران در سایت فروش کالا و خدمات :

برای جلب اعتماد کاربران، باید بخشی به نام نظرات کاربران در سایت وجود داشته باشد تا بازدید کنندگان، نظرات کاربران در رابطه با کالا ها و محصولات مختلف را ببینند. کاربران به این ترتیب از مزایا و معایب کالای مورد نظر آگاهی پیدا می کنند و انتخاب محصول برای آن ها آسان تر می شود. جالب است بدانید که آمار ها نشان می دهد که تا ۶۰ درصد مشتریان، قبل از خرید، نظرات کاربران را مشاهده می کنند و هم چنین، افزودن این بخش، تا ۱۰ درصد فروش کالا ها و خدمات را افزایش داده است.

– نشان های امنیتی در سایت فروش کالا و خدمات :

نکته ی دیگری که در جلب اعتماد مشتریان بسیار موثر است، کسب تاییدیه ها و نماد های امنیتی است. برای راحتی خیال مدیر وب سایت فروش کالا و خدمات و هم چنین برای راحتی خیال مشتریان، گواهی امنیت SSL بسیار ضروری است. Enamad نیز گواهی نمادی است که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت به سایت های فروش کالا و خدمات داده می شود و باعث آرامش خیال کاربر از هویت واقعی مدیر سایت می شود.

سایت فروش کالا و خدمات باید در ستاد سازماندهی ارشاد به نشانی www.samandehi.ir ثبت گردد. گواهی نامه های امنیتی خارجی نیز باید برای سایت های فروش کالا و خدماتی که به زبان انگلیسی است، أخذ گردد. Visa ، MasterCard  و  PayPalاز جمله ی این گواهی ها است.

کسب این گواهی ها، تا ۴۸ درصد اعتماد مشتریان را جذب می کند و فروش کالا و خدمات را تا ۴۰ درصد افزایش می دهد.

– اطلاعات تماس در طراحی سایت فروش کالا و خدمات :

نکته ی بعدی که باید در طراحی یک سایت فروش کالا و خدماتی که مورد اعتماد باشد، رعایت شود، قرار دادن آدرس، شماره تلفن همراه و ثابت، ایمیل پاسخگویی در پایین همه ی صفحات است. علاوه بر این باید آدرس فیزیکی شرکت روی نقشه گوگل نمایش داده شود و هم چنین به سوالات مشتریان از طریق شبکه های مجازی پاسخ داده شود.

– سبد خرید در طراحی سایت فروش کالا و خدمات :

همه ی سایت های فروش کالا و خدمات، باید یک سبد خرید  داشته باشد که کاربر با انتخاب محصول و کالا، آن را به سبد خرید اضافه کند و در نهایت با کلیک بر روی اتمام خرید، مراحل پرداخت را انجام دهد و خرید را تکمیل کند.

سبد خرید باید به گونه ای باشد که کاربر بتواند با کلیک کردن بر روی آن، کالا را به سبد خرید اضافه کند و با یک کلیک، کالا را حذف کند. خرید نهایی باید با یک کلیک انجام شود و کاربر برای خرید مجبور به ثبت نام نباشد. تعداد کالا هایی که کاربر انتخاب می کند باید به راحتی قابل ویرایش باشد و فیلد هایی که باید حتما پر شود، با علامت * مشخص شده باشد.

– فرم ها در طراحی سایت فروش کالا و خدمات :

در طراحی فرم هایی که برای سایت فروش کالا و خدمات در نظر می گیرید، باید دقت کنید. فرم های مختلفی که در سایت فروش کالا و خدمات قرار می گیرد، از جمله فرم های ثبت نام، تماس، نظرات و . . . . باید به گونه ای طراحی شود که اطلاعات ضروری را از کاربران بپرسد و برای کاربر بسیار ساده باشد. کاربران از اتلاف وقت در پر کردن فرم های پیچیده بسیار بیزار هستند زیرا این کار برای کاربران بسیار خسته کننده است.

طراحی سایت فروش کالا و خدمات

– روش های پرداخت در طراحی سایت فروش کالا و خدمات :

روش هایی که برای پرداخت هزینه ی کالا های مورد نظرتان در سایت فروش کالا و خدمات در نظر می گیرید باید متنوع باشند. تعدد روش های پرداخت، موجب می شود کاربران به طرق مختلف موفق به پرداخت هزینه و خرید محصول شوند و در نتیجه میزان فروش کالا ها افزایش می یابد.

باید درگاه های پرداخت از حداقل دو بانک مختلف در سایت وجود داشته باشد که در صورتی که یک درگاه مشکل داشته باشد، از دیگری بتوان پرداخت کرد. قابلیت کارت به کارت، واریز نقدی به حساب بانکی و ارسال اطلاعات پرداختی، پرداخت نقدی در محل خرید و سرویس پست خرید و تسویه حساب با مامور پست از جمله روش های پرداختی است که باید در سایت فروش کالا و خدمات وجود داشته باشد تا کاربران به راحتی بتوانند یکی از آن ها را انتخاب کرده و خرید خود را تکمیل نمایند.

– جستجو در طراحی سایت فروش کالا و خدمات :

قابلیت دیگری که باید یک سایت فروش کالا و خدمات داشته باشد، قابلیت جستجو کالا ها است. این نکته را مد نظر قرار دهید که آمار ها نشان می  دهد تا ۵۰ درصد مشتریان، کالای مورد نظر خود را از طریق جستجو در سایت پیدا می کنند.

فیلد جستجو باید در تمامی صفحات وجود داشته باشد و هم چنین باید در بالای صفحه باشد. افزودن قابلیت پیش بینی کلمات در این بخش، می تواند کاربران را در پیدا کردن محصول مورد نظر، یاری نماید.

– فیلتر ها در طراحی سایت فروش کالا و خدمات :

باید طراحی سایت فروش کالا و خدمات به گونه ای باشد که قابلیت فیلتر کردن محصولات بر اساس برند، قیمت، پر فروش ترین ها و . . . . وجود داشته باشد تا کاربران بتوانند خیلی سریع کالای مورد نظرشان را بر اساس قیمت، برند، مشخصات فنی و . . . . پیدا کنند. این قابلیت به ویژه در زمانی که تعداد کالا های سایت، زیاد است، بسیار کارآمد است و سرعت پیدا کردن کالا ها را بالا می برد و در نهایت، بازدهی سایت را افزایش می دهد.

– سرعت سایت فروش کالا و خدمات :  

نکته ی بسیار مهم دیگری که باید در همه ی سایت ها و مخصوصا سایت های فروش کالا و خدمات، رعایت شود، افزایش سرعت بارگذاری است. طبق آمار ها، کاربران بیش از چند ثانیه منتظر بارگیری سایت نمی مانند و با مشاهده ی کندی سایت، از آن سایت خارج می شوند. پس در نتیجه، سرعت بارگیری سایت فروش کالا و خدمات بسیار مهم است و موجب رضایت مندی مشتریان می شود.

جالب است بدانید که حدود نیمی از کاربران معتقدند که سایت ها باید زیر ۵ ثانیه لود شوند. این را بدانید که هر یک ثانیه تأخیر در بارگیری  سایت، برابر با ۷ درصد کاهش فروش است.

– پشتیبانی در طراحی سایت فروش کالا و خدمات :

پشتیبانی در سایت های فروش کالا و خدمات بسیار مهم است و اگر سایت فروش کالا و خدمات، پشتیبانی لازم را نداشته باشد، کاربران به سرعت کلمه ی بازگشت را می زنند و از سایت های دیگری بازدید می کنند.

چت زنده و پشتیبانی برای سایت فروش کالا و خدمات باعث می شود تا ۶۳ درصد کاربران دوباره به سایت مراجعه کنند و علاوه بر این، ۳۸ درصد کاربران خرید خود را از طریق چت آنلاین انجام می دهند.

پشتیبانی در سایت فروش کالا و خدمات باعث می شود کاربرانی که در طول مدت خرید کالا، مشکلی برایشان به وجود می آید، با کارشناسان در میان گذارند و آن ها را برطرف کنند و خرید را انجام دهند. نبود این بخش موجب کاهش فروش می شود.

– فروش موازی در طراحی سایت فروش کالا و خدمات :

فروش موازی به این معنا است که به هنگامی که کاربر کالایی را برای خرید انتخاب می کند، کالاهای مشابه دیگری به کاربر نمایش داده می شود که دارای تخفیف های ویژه هستند. قرار دادن کالاهایی که مرتبط با کالای انتخاب شده ی کاربر است و دارای تخفیف نیز هست، احتمال خرید را بالا می برد.

جمع بندی :

در این مقاله نکاتی در رابطه با طراحی یک سایت فروش کالا و خدمات را بیان کردیم. با رعایت این نکات در طراحی سایت فروش کالا و خدمات، سایتی بی نقص و کامل را طراحی خواهید کرد که بازدهی زیادی دارد و میزان فروش شما را افزایش خواهد داد.

در پایان این نکته را تأکید می کنیم که خلاقیت در طراحی سایت فروش کالا و خدمات بسیار موثر است و زیبایی ظاهری سایت و این که سایت فروش کالا و خدمات، کاربر پسند باشد، موجب افزایش تعداد بازدید کنندگان از سایت می شود و در نتیجه میزان فروش افزایش می یابد. ضمن این که اعتماد کاربر به سایت فروش کالا و خدمات نیز بسیار مهم است و باید به روش های مختلف که در این مطلب بیان شد، اعتماد کاربر را جلب کرد.

امیدواریم با خواندن این مطالب، اطلاعات لازم جهت راه اندازی سایت فروش کالا و خدمات را دریافت کرده باشید. برای طراحی و ساخت یک سایت فروش کالا، تیم طراحی وب افرا شما را یاری خواهد کرد. با ما در تماس باشید.

  • hasan emami
  • ۰
  • ۰

آیا تا کنون فکر کرده اید در هر یک ثانیه در اینترنت چه اتفاقی رخ می دهد؟ در اینجا چندین آمار در مورد آنچه در یک ثانیه در سیستم عامل های بزرگ اتفاق می افتد، قرار داده ایم.

  • 66،521 جستجوی گوگل
  • 73،516 ویدیوهای یوتیوب مشاهده شده
  • 8،009 توییت ها
    در هر کسری از ثانیه، هزاران اخبار در سراسر جهان پخش می شود. سایت های خبری کانال های جدید را فعال می کنند تا اخبار را با سرعت بسیار زیاد به اشتراک بگذارند. این الگو در طراحی سایت خبری رایگان به شما کمک خواهد کرد یک وب سایت را ایجاد کنید که بتواند اخبار را از آن طریق به اشتراک بگذارد.


وب سایت های خبری موضوع مختلفی را سازمان دهی کرده اند. به عنوان یک وب سایت خبری، آنها باید مطالب را در هر لحظه منتشر کنند. بدون سازماندهی محتویات ادامه کار برای این سایت احتمالا غیرممکن است. دسته بندی محتویات به تنهایی مشکل را حل نخواهد کرد، محتویاتی وجود دارند که باید برجسته شوند. بنابراین طرح پیش فرض باید گزینه ای برای برجسته کردن موضوعات مورد علاقه داشته باشد. در این لیست قالب های وب سایت خبری، ما توانسته ایم قالب هایی را انتخاب کنیم که تقریبا به شما گزینه های خوبی را برای طراحی وب سایت خبری ارائه می دهد.

اجرای یک وب سایت خبری نیازمند ابزار و ویژگی های سفارشی است. تمام این الگوهای وب سایت خبری رایگان از مشخصات اساسی مراقبت می کنند و به عنوان یک توسعه دهنده می توانید بر روی گزینه های پیشرفته تر تمرکز کنید. بیایید به لیستی از قالب های وب سایت خبری ببریم.

قالب سایت خبری Tech News

قالب سایت خبری 

Tech News یکی از بهترین قالب های وب سایت خبری در این زمینه است. بیش از 2000 دانلود برای اثبات کیفیت قالب مناسب است. طراحی هوشمند این قالب تمامی محتویات را به صورت خطی نگه می دارد و قالب به خوبی ساختار داده می شود. با استفاده از مقدار زیادی فضای سفید، این قالب مطالب خبری را بدون هیچ گونه اختلالاتی به صورتی شفاف در اختیار شما قرار می دهد.

در این قالب برچسب هایی با رنگ های مختلف استفاده می شود که به راحتی امکان شناسایی بلاک های محتوا حتی در یک بخش شلوغ امکان پذیر است. در هر بلوک محتوا، شما می توانید گزینه نظرات و اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی را داشته باشید. در هدر شما گزینه ای برای محتویات برجسته دارید. از آنجا که اینستاگرام به یک رسانه مرسوم تبدیل شده است، در پایین صفحه شما گزینه ای برای نمایش اینستاگرام خود نیز دارید.

قالب سایت خبری ورزشی Sports news

طراحی سایت خبری ورزشی 

Sports news یک قالب رایگان است که به طور انحصاری برای دوستداران اخبار ورزشی طراحی شده است. طراحی جذاب و تمیز این قالب اخبار داغ را به خوبی نشان می دهد. جلوه های بصری نیز برای رعایت استانداردهای وب سایت حرفه ای ساده است. اما توسعه دهنده از جلوه های بصری در سمت راست سایت استفاده کرده است تا جلوه های انیمیشنی ظریف به راحتی کاربر را جذب کند. این قالب وب سایت به خوبی کد نویسی شده که توسط چندین کاربر و توسعه دهندگان تأیید شده است. همچنین بیش از 3000 نمونه از آن نصب شده است. در طراحی پیش فرض، شما فضایی برای اضافه کردن آگهی های تبلیغاتی دارید، بنابراین نیازی نیست زمان خود را در سازماندهی تبلیغات هدر دهید.

بازدید کننده به راحتی می تواند اخبار مورد علاقه خود را پیدا کند و به طور مستقیم به اخبار خاصی از صفحه اصلی برود. از آنجایی که این یک قالب HTML5 است، ویدئوها و موزیک ها می توانند به آسانی اضافه شوند.

قالب سایت خبری World

قالب خبری 

World یک قالب اخبار تعاملی و همچنین قالبی برای وب سایت های مجلات است. با استفاده از جلوه های انیمیشنی مناسب و طراحی تمیز، این قالب به شما کمک می کند تا اخبار جهان را به صورتی جذاب به اشتراک بگذارید. جلوه های بصری به شما کمک می کند تا اخبار مهم را در بین صدها اخبار دیگر برجسته کنید. برای کمک به کاربر به راحتی اخبار مهم در رده مورد نظر خود را پیدا کنید، همچنین همه خبر ها به صورت منظم در صفحه اصلی طبقه بندی شده اند. فضاهای سفید با طراحی هوشمندانه برای نمایش محتویات به صورتی منظم، بدون توجه به تعداد مقالاتی که در صفحه اصلی به اشتراک می گذارید، استفاده می شوند. این الگو همچنین مانند بسیاری از دیگر وب سایت های قالب مدرن برای دستگاه های مختلف نیز بهینه سازی شده است، بنابراین خوانندگان می توانند اخبار را از طریق تلفن های همراه خود نیز مشاهده کنند.

قالب سایت Magnews

قالب طراحی وب سایت خبری حرفه ای 

Magnews بهترین وب سایت خبری برای به اشتراک گذاری رویداد های فعلی است. اگر سایت خبری شما برای به اشتراک گذاشتن اخبار لحظه ای ساخته شده باشد، این قالب را مفید است. با استفاده از بلوک های متنی بزرگ، این الگو به راحتی خبر مهم را در میان صدها اخبار دیگر برجسته می کند. طراحی قالب Magnews به نحوی است که شما به راحتی می توانید اخبار مهم را در بلوک های بزرگ برجسته کنید.

برگرفته از وب سایت uicookies.com

  • hasan emami